backdrop_mesto
Bratislava
Nizozemsko
Riga
previous arrow
next arrow

Základní škola Brno, Sirotkova 36, příspěvková organizace

Datum realizace: 4. 6. – 8. 6. 2023

Stát: Slovensko

Město: Banská Bystrica

Jedno červnové ráno pobíhá skupina vybraných dětí ze základní školy Sirotkova v prostorách, které pro ně nejsou obvyklé. V rukou drží tablety a skenují QR kódy, které rozmístili na pokyn svých vyučujících jiní žáci. QR kódy po naskenování kamerou tabletu vyjeví odkaz na internetovou stránku školy Jozefa Gregora Tajovského v Banské Bystrici. Na této webové stránce se již dozvídají rozličné informace o škole, na které se právě nacházejí, o historii města, ve kterém je škola situována, a další informace týkající se základních, ale ne nevýznamných událostí a osobností a pamětihodností Banskobystrického kraje.

Poté se společně sejdou ve třídě a na velké mapě kraje vyznačující místa, která v této edukační hře prostřednictvím digitálních technologií objevili. Komunikují mezi sebou různě. Někteří se snaží celkem úspěšně dorozumívat se ve slovenštině. Slovenské děti zase zkoušejí češtinu. Někteří zde nacházejí kamarády, někteří objevují neznámá slova z jazyka svých sousedů. Panuje příjemná atmosféra. Takto vypadal jeden ze čtyř dnů, které se ve třech jazycích (češtině, slovenštině a angličtině) odehrály v rámci programu Erasmus+. O jeho uskutečnění se postaral projektový tým Odboru školství a mládeže MMB. Naším úkolem bylo postarat se o realizaci samotného výjezdu, který se jinými slovy nazývá také mobilita. Takové mobility zahrnují zahraniční výjezdy žáků nebo pedagogů s cílem zvýšit jejich kvalifikaci, rozšířit jazykové dovednosti nebo i stínovat práci zahraničních kolegů. Cílem našeho výjezdu byl rozvoj povědomí o EU, jazykové dovednosti a rozvoj tzv. digitálních dovedností. Kolegové ze základní školy T. G. Tajovského nám pomohli zrealizovat úžasný program, který toto zcela určitě splnil.

Žáci měli jedinečnou příležitost poznat Banskou Bystrici, historické souvislosti prolínající celou Evropou, přírodní památky v okolí, dozvěděli se o historii „baníctva“. Při terénní výuce měli také možnost objevit Vlkolínec, malebnou vesničku na úpatí Veľké Fatry, která je od roku 1977 památkovou rezervací lidové architektury. V roce 1993 byla zapsána do kulturního světového dědictví UNESCO. Veškeré výdaje spojené s touto mobilitou byly hrazeny z programu Erasmus+.

Základní škola, Brno, Novolíšeňská 10, příspěvková organizace

Datum realizace: 12. 5. – 18. 5. 2023

Stát: Švédsko

Město: Öland, Lund

Ve dnech 12. -18. května se vybraní žáci 8. a 9. ročníků spolu se svými kantory ze Základní školy Novolíšeňská zúčastnili přírodovědně jazykového vzdělávacího pobytu v rámci projektu Erasmus+ ve Švédsku. Cílem projektu bylo navázání kontaktu se zahraniční školou, přičemž si žáci měli šanci rozvíjet kompetence v oblasti učení, komunikace a sociálního kontaktu. Škola, se kterou jsme kontakt navázali, byla soukromá základní škola ve švédském městě Lund. Spolupráce od začátku probíhala hladce, nebyl problém se na čemkoliv domluvit a vše se podle plánu podařilo splnit. Žáci se tak během pobytu setkali se svými švédskými vrstevníky, kteří s námi v průběhu pobytu prozkoumávali přírodní památky druhého největšího švédského ostrova Öland. Společně jsme také zavítali na losí farmu, kde jsme tato krásná zvířata mohli nakrmit a pohladit si je. Navštívili jsme zámek ve městě Kalmar, kde byla ve středověku podepsána Kalmarská unie. Nakonec jsme navštívili přímo budovu jejich místní školy, kde spolu žáci konverzovali v rámci jedné hodiny angličtiny. Poté následovala prohlídka školy a na závěr jsme společně poobědvali. Dětem se během tohoto pobytu podařilo navázat se švédskými vrstevníky přátelské kontakty, které trvají dodnes.  

Cíle programu byly splněny, žáci se dozvěděli mnoho zajímavých a užitečných informací o místní kultuře a přírodním bohatství. Navázali trvalé vztahy s místními vrstevníky a prohloubili si své jazykové kompetence.

Základní škola, Brno, Mutěnická 23, příspěvková organizace

Datum realizace: 16. 5. – 18. 5. 2023

Stát: Slovenská republika

Město: Bratislava

Příprava skupinové aktivity začala již v březnu 2023, kdy byla zveřejněna kritéria k výběru žáků do skupinové aktivity, Na jejich základě byl sestaven seznam 35 žáků a B náhradníků. Vybraní žáci pak v dubnu napsali e-mail svým slovenským protějškům, kde se krátce představili a navázali první kontakty. Vypracovali také prezentaci o Brně, o naší škole a představili práci žákovského parlamentu.

Dne 11. 5. proběhla naplánovaná konference přes MS Teams. Partnerská škola bohužel neměla dostatečné množství notebooků, propojila se tedy pouze přes interaktivní tabuli. Naši žáci se přihlásili na notebooku přes své školní účty. Sice se nepodařilo kvůli nedostatečně silnému signálu Wi-Fi připojit všech třicet pět žáků samostatně, někteří byli proto ve dvojicích či trojicích. Předsedové parlamentu stručně seznámili partnerskou školu s připravovaným programem.

První den na škole byl vyhrazen především seznámení se členy parlamentu partnerské školy a zlepšení kompetence účinně komunikovat a zlepšit schopnost porozumět slovenštině. Žáci stráviIi tři vyučovací hodiny se slovenskými spolužáky, předvedli v jednotlivých třídách předem připravenou prezentaci
a zapojili se přímo do výuky. Velmi brzy všichni odbourali prvotní obavy z toho, že nebudou slovenštině rozumět a dokázali porozumět i některým odborným výrazům.

Odpoledne jsme bohužel museli připravený program přesunout, neboť bylo velmi nepříznivé počasí, realizovali jsme ho až další den.

Druhý den dopoledne byl věnován především práci v realizačních týmech a splnění cíle aktivního zapojení do demokratického života. Žáci byli rozděleni do věkově i jazykově smíšených týmů (v těch pak pracovali po celou dobu). Cílem jednotlivých skupin bylo vymyslet a připravit akci, která bude v následujícím školním roce uspořádána žákovským parlamentem na obou školách. Porota pak jednu z těchto akcí vybrala k realizaci. Žáci 9. tříd pak společně připravovali program “Den Slovenska a Den Čech a Moravy“, který na obou školách proběhne před 28. 10. 2023. Všichni se do práce aktivně zapojili a opravdu připravili kvalitní projekty. Vítězný projekt pak do budoucna žáci v dalších měsících na společných online schůzkách podrobně připraví a pak ve stejný den zrealizují.

V odpoledních hodinách proběhla hra v historickém centru města. Cílem byla základní orientace v plánu města, četba textu ve slovenštině, seznámení s některými historickými objekty a pověstmi Bratislavy.

Vzhledem k velmi silnému dešti a větru se další společná aktivita musela obejít bez našich slovenských přátel, neboť jsme ji realizovali až na penzionu ve vnitřních prostorách. Formou pracovního listu se žáci seznámili s některými informacemi o Dunaji, poznali výhody a nevýhody života na břehu tohoto velkého toku. Dramatickými technikami také ztvárnili umělecká díla a architekturu v okolí Dunaje v Bratislavě.

Třetí den byl věnován především společné historii Čechů a Slováků a kompetenci orientovat se v prostoru, na mapě a pomocí busoly. Úkoly byly zpracovány v češtině, ale odpovědi bylo potřeba hledat ve slovenském textu. Ukázalo se, že po třech dnech práce v jazykově smíšených týmech nedělá žákům příbuzný jazyk žádný problém ani v písemné, ani v mluvené podobě.

Závěrem můžeme konstatovat, že všechny cíle, které jsme si pro program skupinové mobility vytyčili, byly splněny. Navíc jsme navázali s partnerskou školou velmi úzkou spolupráci, která bude do budoucna pokračovat jak na osobních úrovních, tak mezi parlamenty obou škol.


Hlavní výsledky mobility:
o navázání kontaktů s partnerskou školou,
o vypracované projekty, které budou školní parlamenty na obou školách realizovat,
o poznání historie, kultury a tradic spřáteleného národa,
o prohloubení spolupráce i mezi členy parlamentu ZŠ Mutěnická,
o zlepšení kompetence rozumět příbuznému jazyku,
o spolupráce v týmech, tolerance k názoru vrstevníků, prezentace výsledků.

Základní škola, Brno, Jasanová 2, příspěvková organizace

Datum realizace: 7. 9. – 13. 9. 2023

Stát: Chorvatsko

Město: Rab

Celkem 37 žáků 7. ročníků se v termínu 8. 9. – 14. 9. zúčastnili výjezdu na ostrov Rab a do města Daruvar. S Osnovnou školou Ivana Rabljanina sídlící na Rabu úspěšně spolupracujeme již šestnáct let. V posledních letech se zaměřujeme hlavně na spolupráci v oblasti ekologie. Pro naše žáky tedy byla připravena prezentace, diskuze a praktická zkouška možností čištění moře a jiných vodních toků. Dále se zúčastnili exkurze do geoparku, geologického muzea a unikátního lesoparku. Nesměla samozřejmě chybět ani prohlídka hostitelské školy. Většina těchto aktivit probíhala v anglickém jazyce.

Novinkou tohoto výjezdu byla i dvoudenní zastávka v Daruvaru. Jedná se o město s bohatou historií a velkou tradicí právě ve spojitosti s Českou republikou. Téměř polovinu obyvatel tohoto města tvoří česká menšina a měli jsme i možnost navštívit Českou základní školu Jana Amose Komenského, se kterou máme také navázanou spolupráci. Věřím, že bylo pro všechny účastníky zajímavé zjistit, jak důsledně a s jakou chutí se české tradice, zvyky a jazyk udržují i poměrně daleko od našich hranic.

Na obou našich zastávkách jsme se setkali s radostí a spokojeností jak žáků, tak zúčastněných pedagogů. Proto již nyní začínáme plánovat nejen další ročník této akce, ale i rozšiřující formy spolupráce. Jedná se nejen o návštěvu žáků rabské školy u nás, ale také o spolupráci v mezidobí (různé formy komunikace mezi žáky v anglickém jazyce, spolupráce na projektech), nebo například o možnosti výměny zkušeností mezi pedagogy (například formou stínování). Závěrem patří velký dík městu Brno za zprostředkování finančních prostředků z fondu Erasmus+, díky kterým mohli žáci tento výjezd absolvovat zdarma. Věříme, že se nám do budoucna podaří tyto možnosti nejen udržet, ale i rozšířit.

Základní škola Brno, Tuháčkova 25, příspěvková organizace

Datum realizace: 5. 6. – 9. 6. 2023

Stát: Slovenská republika

Město: Tatranská Lomnica

V rámci projektu skupinové mobility Erasmus+, který umožnuje vycestovat žákům základních škol do zahraniční na výměnný studijní pobyt, jsme navázali kontakt se Základnou školou Tatranská Lomnica na Slovensku. S touto školou v čele s paní ředitelkou Baloghovou jsme se dohodli na vzájemném malém partnerství, které umožnilo naší škole navštívit Tatranskou Lomnici, jejich základní školu, přilehlé okolí Tatranského národního parku a vytvořit společný projekt zaměřený na ochranu přírody, udržitelnost, posílení environmentálního přístupu a uvažování žáků základní školy. Na základě těchto vytyčených cílů jsme vytvořili program skupinové mobility, který naplňoval stanovené principy v nově vzniklém společném projektu, který nese název „Environmentální aspekty Tatranského národního parku očima žáků základní školy z prostředí městské aglomerace“. Termín skupinové mobility byl dohodnut od 5. 6. do 9. 6. 2023.

Na základě stanovených kritérií bylo vybráno 15 žáků ze 6. a 7. ročníků, kteří se kromě samotného zahraničního pobytu zúčastnili zároveň přípravných kroužků, které probíhaly jednou za 14 dní. V rámci přípravných kroužků se žáci seznamovali s tématy úzce spjatými s ochranou přírody, ochrannými stupni přírody v České republice a prohlubovali také své znalosti o České republice a o Slovensku. V rámci daných aktivit pracovali v menších skupinkách, což vedlo ke zvýšené efektivitě práce, týmové spolupráci a celkovému prohlubování a navazování nových kontaktů napříč vybranou skupinou žáků. Žáci ke své práci využívali jak moderní digitální technologie, tak i například klasické papírové mapy pro zjišťování polohy či orientace v terénu.

Během přípravné fáze na samotný zahraniční studijní pobyt začala být realizována výroba darů, které chtěli naši žáci předat slovenské škole a jejich žákům. Ve spolupráci s pedagogy vznikla desková hra, která je zaměřena na zeměpisné informace týkající se České republiky, pexeso s významnými českými památkami a lokalitami, ptačí krmítko z jedlového dřeva a dvě dárkové tašky s regionálními produkty z Jihomoravského kraje. Kromě toho jsme také pořídili tři ovocné stromy, které byly pečlivě vybrány s ohledem na horský charakter obce Tatranská Lomnica. Tyto dřeviny byly následně žáky obou škol vysazeny na pozemku slovenské školy jako symbol vzájemné budoucí spolupráce a přátelství obou škol. V rámci přípravného období jsme také absolvovali společné aktivity se slovenskou školou formou videohovoru. Během tohoto hovoru jsme se navzájem představili a obě školy si připravily vědomostní kvíz prostřednictvím online platformy kahoot. Jeho součástí byly otázky z historie, současnosti, zeměpisu a přírodopisu obou států.

Pro uskutečnění skupinové mobility jsme zvolili autobusovou dopravu, která byla zajištěna Dopravním podnikem města Brno. V pondělí 5. 6. jsme v ranních hodinách odcestovali s vybranou skupinou žáků z Brna do Tatranské Lomnice. Před samotnou cestou byli žáci poučeni o bezpečnosti během výjezdu    a pravidlech chování. Během jízdy pan učitel Pavelka představoval jednotlivé horské masívy Slovenska, mezi kterými jsme projížděli. Po nezbytných záležitostech spojených s ubytováním jsme se vydali společně na terénní průzkum Expozice tatranské přírody. Odpolední program jsme zakončili naučnou stezkou Pramenisko, která žáky seznámila s rostlinami a živočichy dané lokality.

V úterý 6. 6. jsme absolvovali dopolední program na Základnej škole Tatranská Lomnica. Úvodní program skupinové mobility byl zaměřený na seznámení a představení obou škol formou prezentací, naučných videí a vzájemným předáváním dárků, které si připravili samotní žáci. Následovala prohlídka školy a diskuze mezi žáky na téma ochrana přírody v Tatranské Lomnici a v Brně. Dopolední program byl zakončen deskovou hrou, kterou žáci naší školy vlastnoručně vyrobili a slovenským žákům a učitelům předvedli. Odpoledne jsme se vydali na terénní výuku na Skalnaté pleso, odkud jsme následně turistickou stezkou sestoupili zpět do Tatranské Lomnice. V rámci odpoledního programu žáci rozdělení do skupinek mapovali trasu, sledovali informace z naučných tabulí a seznamovali se s bezpečným pohybem v horách. Během sestupu jsme pozorovali změnu krajiny a přírody. Večerní program byl zaměřen na reflexi úterního dne a přípravu na další den.

S ohledem na nepříznivou předpověď počasí jsme byli nuceni ve středu 7. 6. pozměnit odpolední program skupinové mobility. Dopolední program proběhl dle příprav. Společně se žáky Základnej školy Tatranská Lomnica jsme navštívili budovu Horské záchranné stanice ve Starém Smokovci. Odpoledne jsme si prohlédli Belianskou jeskyni, která patří mezi nejnavštěvovanější zpřístupněné jeskyně na Slovensku. Žáci měli možnost seznámit se s objevováním jeskyní a ochranou přírody pod zemským povrchem. Během prohlídky objevovali přírodní bohatství v jiné formě, než jsou třeba zvyklí – například krápníkové výzdoby, jeskynní dómy. Večerní program byl opětovně zaměřen na reflexi uplynulého dne a přípravu na den následující.

Ve čtvrtek 8. 6. proběhlo dopoledne společné zasazení ovocných stromů na školním pozemku přijímající základní školy. Jak je uvedeno výše, zvolili jsme typ dřevin, které jsou odolné vůči nepříznivým podmínkám, které jsou zejména v zimním období charakteristické pro danou lokalitu. Hlavní čtvrteční program byl situován do horského prostředí TANAPu, které bylo s ohledem na nepřízeň počasí během středečního dne změněno oproti původnímu plánu. Terénní práce započala na Skalnatém plese a vedla horskou stezkou na Zámkovského chatu a částečně pod Téryho chatu. Následoval sestup přes Hrebienok do Starého Smokovce. Během terénního výzkumu žáci obou škol mapovali infrastrukturu, dopady turistického ruchu na krajinu (budování horských chat, lanovek, hotelů), regulaci zástavby a zásahy do přírody. Večerní program byl zaměřený na celkovou reflexi skupinové mobility. Reflexe proběhla formou krátkého anonymizovaného dotazníku.

Páteční ráno 9. 6. jsme věnovali společnému prezentování celotýdenní práce v terénu, zhodnocení vzájemné spolupráce a dosažených výsledků v rámci skupinové mobility. Nastínili jsme budoucí vzájemnou spolupráci a přijímající škola byla pozvána do Brna. Během zpáteční cesty autobusem jsme s žáky znovu reflektovali jejich pocity, získané dovednosti a nově nabyté zkušenosti ze skupinové mobility.

V rámci skupinové mobility jsme absolvovali jak společný program na půdě slovenské školy, tak zároveň uskutečnili terénní výuku v samotném srdci Tatranského národního parku. Tuto strategii jsme zvolili pro hlubší poznání dané lokality a intenzivnější čerpání nových dovedností a znalostí. Domníváme se, že pohyb v přirozeném prostředí nenahradí žádná výuková metoda. Teoretické dovednosti získané studiem je nejlepší převádět rovnou do praxe. I přes nepřízeň počasí byly cíle našeho programu splněny v plné míře.

Základní škola, Brno, Kamínky 5, příspěvková organizace

Datum realizace: 5. 5. – 12. 5. 2023

Stát: Lotyšsko

Město: Riga

Skupinová mobilita žáků byla hodnocena velice kladně jak samotnými žáky, tak zákonnými zástupci a účastníky z řad pedagogického sboru. Všechny oblasti spojené s realizací mobility proběhly z hlediska organizace v pořádku (doprava, ubytování, stravování, program, spolupráce s přijímající organizací).

Výsledkem mobility jsou pak pro žáky získané teoretické poznatky a praktické dovednosti v těchto oblastech:

  • komunikace v anglickém jazyce (v aktivní a pasivní rovině),
  • sociální kontext (setkávání se a komunikace se žáky přijímající organizace),
  • rozvoj v oblasti environmentální problematiky (návštěva národního parku),
  • historický přehled v daných oblastech (exkurze navštívených měst a vybraných památek),
  • zeměpisný přehled v daných oblastech (trasa cesty a navštívené destinace v kontextu geografie),
  • získání praktických dovedností (aktivní účast žáků ve výuce praktických činností),
  • rozvoj sportovních a tanečních dovedností (aktivní účast žáků v hodině tělesné výchovy a hodině tance),
  • oblast výuky přírodních věd (aktivní účast žáků ve výuce),
  • oblast výuky ICT (aktivní účast žáků ve výuce).

Výsledkem mobility jsou rovněž posílené kompetence žáků v oblasti komunikace, řešení problému a orientace v cizí zemi.

Masarykova základní škola, Brno, Kamenačky 4

Datum realizace: 29. 5. – 1. 6. 2023

Stát: Polsko

Město: Gniezno

Skupinová mobilita žáků proběhla úspěšně a přinesla pozitivní výsledky. Hlavní cíle byly splněny. Žáci se seznámili s partnerskou školou, se svými vrstevníky z Polska, polským výukovým systémem a školním prostředím. Během jednotlivých společných výukových aktivit i během doplňkových přidružených aktivit si žáci prohloubili své znalosti o hostitelském městě, o Polsku, jeho kultuře, jazyce a historii. Své zkušenosti a vědomosti o českých reáliích předali polským žákům. Procvičovali a zlepšovali si komunikaci v cizím jazyce. Naučili se základní polská slovíčka a všímali si podobností a odlišností v jazyku a kultuře Česka a Polska. Prostřednictvím společné práce ve dvojicích a skupinách si zvýšili sebevědomí, zlepšili samostatnost i schopnost kooperace. Plnění jednotlivých zadání umožnilo žákům využít moderní informační technologie a intenzivně tak zlepšit jejich používaní během výukového procesu i mimo něj. Uměleckým ztvárněním se žáci snažili vyjádřit svoje pocity a dojmy z mobility. Spolupráce s přijímající školou v přípravné fázi mobility i během ní byla bezproblémová a efektivní. Kompletní realizace mobility proběhla bez komplikací. Žáci byli s jejím průběhem spokojeni a vyjádřili svoji touhu v navázané spolupráci pokračovat.

Základní škola Brno, Jana Babáka 1, příspěvková organizace

Datum realizace: 6. 5. – 14. 5. 2023

Stát: Řecko

Město: Peraia

Mobilita proběhla velmi dobře, byl během ní zcela naplněn naplánovaný vzdělávací program a splněny všechny předem plánované cíle. Hlavním „mottem“ naší mobility bylo nacházet témata z oblasti literatury, historie, hudby, která oba národy spojují.


Po úvodním osobním seznámení se s vedením školy, spolupracujícími učiteli a žáky bylo představeno město Brno prostřednictvím oficiálního videa. Následovalo rozdělení žáků do smíšených česko-řeckých týmů, po kterém proběhly seznamovací aktivity, díky kterým měli žáci možnost se lépe poznat. Následně započala projektová práce na 1. tématu týkajícím se řecké mytologie a českých bájí a pověstí. Každý tým obdržel dva anglické texty: jeden z nich charakterizoval rozdíl mezi výše uvedenými žánry a druhý obsahoval již konkrétní příběh z řecké mytologie či z oblasti českých bájí a pověstí. Úkolem žáků  v jednotlivých týmech bylo texty přečíst, vybrat klíčové informace, připravit osnovu pro budoucí komiks a následně spolupracovat při grafickém ztvárnění příběhu do formy komiksu. Po jejich dokončení byla uspořádána v aule přijímající školy „výstava“ všech komiksů. Všichni žáci výstavu zhlédli, „pročetli“ si komiksy a následoval závěrečný kvíz. Tímto způsobem se všichni žáci seznámili s několika fantazijními příběhy ze své kultury i z kultury partnerské strany.


Druhým tématem vzájemné spolupráce bylo téma uprchlictví.
Již v ČR si vybraní žáci účastnící se mobility připravovali úvodní motivační část k tématu. Vyhledali pamětníka z doby, kdy v Řecku probíhala občanská válka, během níž byly řecké děti posílány do zemí bývalé Jugoslávie, Polska, Maďarska atd. Uskutečnili setkání, na kterých si vyslechli jejich příběh, následně připravili strukturu otázek a provedli rozhovor. Ze získaného audiovizuálního materiálu v postprodukci vytvořili asi šestiminutové video s přidanými titulky.


V úvodní fázi tohoto tématu všichni zhlédli krátký dokument o problematice řeckých dětských „uprchlíků“ v období řecké občanské války, následně pak výše uvedený rozhovor.
Poté žáci ve smíšených týmech o tématu diskutovali a své myšlenky převáděli do formy myšlenkové mapy. Svůj výstup následně prezentovali před ostatními –  z každého týmu jeden český a jeden řecký žák.
Celé téma uzavřela osobním svědectvím ukrajinská žákyně 9. ročníku naší školy, která přišla do ČR v roce 2022 krátce po započetí ruské invaze na Ukrajinu. Svůj příběh s optimistickým posláním sdělila v angličtině všem přítomným žákům i učitelům.


Třetí oblastí spolupráce byla spolupráce hudební. Všichni žáci, kteří se mobility zúčastnili, byli členové školního pěveckého sboru ROSA. Od ledna tito žáci připravovali bohatý repertoár, který zahrnoval české a moravské lidové písně, řecké písně a písně z oblasti populární hudby. Stejně tak se připravovali i žáci z instrumentálního ansámblu z 2o gymnasio Peraias. V místě mobility poté každý den probíhaly společné zkoušky, na kterých byl připravován závěrečný koncert. Společný koncert proběhl poslední den mobility a účastnili se ho žáci a učitelé přijímající školy. Po jeho skončení následovala výuka řeckých tanců a zhodnocení spolupráce.


Spolupráce ve všech oblastech probíhala na dobré a vysoké úrovni. Partnerská škola byla velmi dobře připravena na naše přijetí. Žáci zpočátku pociťovali ostych, který rychle vyprchal, a již od druhého dne spolu trávili nejen projektovou část, ale i přestávky.


Všechny výstupy předčily očekávání nás pedagogů a závěrečný koncert byl vynikající závěrečnou tečkou za naší spolupráci.

Žáci obou stran měli možnost poznat kulturu, historii a hudbu partnera a zjistit, že je mnoho oblastí, které nás spojují. Ačkoli veškerá komunikace mezi žáky probíhala v angličtině, skrze hudbu a písně poznali žáci „zblízka“ a více do hloubky i jazyk partnera.

Celá mobilita byla pro obě strany velmi obohacující.

Základní škola Brno, Bakalovo nábřeží 8, příspěvková organizace

Datum realizace: 23. 5. – 26. 5. 2023

Stát: Německo

Město: Lipsko

Ve dnech 23. až 26. května se 30 žáků 2. stupně a 5 vyučujících zúčastnilo skupinové mobility v rámci programu Erasmus+ do německého Lipska. Žáci i vyučující byli vybráni primárně z řad žáků zapojených do činnosti žákovského parlamentu na Bakalce, neboť tento konkrétní projekt se zaměřil právě na žákovskou samosprávu.

V Lipsku jsme navštívili naši partnerskou školu (20. Oberschule) s cílem vzájemného poznání žáků, prohloubení komunikačních dovedností a porovnání fungování žákovské samosprávy na obou školách s ohledem na jejich odlišné podmínky, jakými jsou počet žáků a dostupné prostory. Jako velmi podnětné se ukázalo sdílení dobrých zkušeností a inspirací spojených se zapojováním žáků do různých školních aktivit probíhajících mimo běžné vyučování.

Kromě toho jsme měli možnost ponořit se hlouběji do fungování demokratických institucí a přeshraniční spolupráce. Na návštěvě radnice v Lipsku jsme se dozvěděli o detailech úspěšného partnerství mezi Lipskem a Brnem, které trvá již několik desetiletí, zamýšleli se nad možnostmi dalšího rozvoje obou měst nebo zjistili, že to bylo právě v Lipsku, kde v roce 1989 začal proces svržení komunistického režimu v tehdejší NDR.

V závěru pobytu jsme se věnovali i historickým tématům, která ovšem bohužel neztrácejí na aktuálnosti. Ve čtvrtek při odjezdu z Lipska jsme navštívili památník Bitvy národů z roku 1813. Dozvěděli jsme se, jak se tato stavba z roku 1913 oslavující vítězství nad Napoleonem stala symbolem nacionalismu vedoucího k první světové válce. A v pátek jsme v Drážďanech při našimi žáky organizované prohlídce historického centra města zničeného za druhé světové války přemýšleli o možnostech obnovy po ranách způsobených válkou.

Základní škola Brno, Hudcova 35, příspěvková organizace

Datum realizace: 22. 5. – 25. 5. 2023

Stát: Polsko

Město: Lodž

Ve dnech 22. – 25. května proběhla krátkodobá mobilita žáků 8. a 9. tříd do polské Lodže. Důvodem, proč byli vybráni žáci vyšších ročníků, byla lepší jazyková vybavenost v cizích jazycích. Právě schopnost dorozumět se v cizím prostředím byla důležitým předpokladem k realizaci samotné mobility. Zahraniční mobilita do Polska se uskutečnila díky zapojení ZŠ Hudcova do projektu Erasmus+ v rámci konsorcia statutárního města Brna. Důležitou podmínkou akce byla i spolupráce se zahraniční školou. Nám se loňského roku podařilo navázat spolupráci s polskou školou z města Lodž. Paní ředitelka a její kolegové nám nachystali skvělý program včetně prohlídky města Lodž a poznání místní historie. Prohlédli jsme si také společné žákovské dílny na přírodovědné pokusy, výtvarnou činnost, robotiku (ICT a polytechniku) a sport. Součástí odpoledního programu bylo i sportovní utkání našich a polských žáků. Během našeho čtyřdenního pobytu v Polsku jsme navštívili také Varšavu a místní muzea (např. Muzeum dějin polských Židů), dále historické město Krakov a solné doly ve Věličce. 

Mobilita měla pozitivní dopad na celou škálu oblastí. V první řadě došlo k většímu zapojení školy do mezinárodních projektů, k větší internacionalizaci školy a spolupráci se zahraniční partnerskou školou v oblasti KA1 krátkodobé mobility žáků. Druhý důležitým aspektem byl rozvoj klíčových kompetencí. Mobilita vedla žáky k vzájemné mezinárodní spolupráci, toleranci a úctě ke kulturním odlišnostem. V rámci mobility si žáci rozvíjeli své digitální dovednosti během aktivit přímo v polské škole nebo během terénní výuky v jednotlivých muzeích, kde pracovali i s ICT technikou. Pozitivní dopad měla mobilita i na jazykové schopnosti žáků, kteří se během mobility museli domluvit cizím jazykem. Aktivity, které se během mobility realizovaly, měly také pozitivní dopad na rozvoj demokratických hodnot žáků a uvědomění si historie sousedního státu a propojenosti historie střední Evropy.

Mgr. Jakub Cimala