Naše škola je zapojena v programu Erasmus+, který mimo jiné umožňuje výměnný pobyt žáků s partnerskou školou v Evropě. Naší škole se podařilo navázat spolupráci s chorvatskou školou v Bibinje. V polovině května žáci a žákyně převážně z 9. ročníků vyjeli na týdenní pobyt, kde pro ně byly nachystány workshopy o zdravém životním stylu a dlouhověkosti (Blue zones).
Skupinová mobilita žáků proběhla úspěšně a přinesla pozitivní výsledky. Hlavní cíle byly splněny. Žáci se seznámili s partnerskou školou, se svými vrstevníky z Polska, polským výukovým systémem a školním prostředím. Během jednotlivých společných výukových aktivit i během doplňkových přidružených aktivit si žáci prohloubili své znalosti o hostitelském městě, o Polsku, jeho kultuře, jazyku a historii. Své zkušenosti a vědomosti o českých reáliích, zvycích, historii a současnosti předali polským žákům. Žáci si procvičovali a zlepšovali komunikaci v cizím jazyce. Naučili se základní polská slovíčka a všímali si podobnosti a odlišnosti v jazyku a kultuře Česka a Polska. Prostřednictvím společné práce ve dvojicích a skupinách si zvětšili samostatnost a sebevědomí, zlepšili schopnost komunikace a kooperace. Plnění jednotlivých zadání umožnilo žákům využít moderní informační technologie a intenzivně tak zlepšit jejich používaní během výukového procesu i mimo něj. Spolupráce s přijímací školou v přípravné fázi mobility i během ní byla bezproblémová a efektivní. Kompletní realizace mobility proběhla bez komplikací. Žáci byli s jejím průběhem spokojeni a vyjádřili svoji touhu v navázané spolupráci pokračovat.
Díky mobilitě pro skupinové aktivity Erasmus+ a spolupráci se základní školou Spodnja Šiška v Lublani vyjeli žáci 8. ročníků ZŠ Otevřená do Slovinska. Kritéria přijetí do programu obsahovala např. motivační dopis v angličtině a slušné chování v průběhu roku. Mezi cíle skupinové mobility Erasmus+ patří nejen rozvoj kritického myšlení a environmentální vzdělávání, ale také rozvíjení digitálních a jazykových kompetencí a zlepšení informovanosti o hodnotách EU. Přípravy na mobilitu trvaly celý rok, program byl pečlivě naplánován. Během celého zahraničního výukového programu byli žáci naší školy rozděleni do čtyř skupin s úkolem pobyt zaznamenávat. Naši zahraniční cestu jsme zahájili v neděli 8. 5. 2024. Přejezd do Slovinska nám zajímavými vstupy krátila koordinátorka programů Erasmus+ Ing. Helena Jedličková, Ph.D., která nás na této mobilitě doprovázela a také nás seznámila s bezpečnostní, jazykovou, sociální a odbornou přípravou výuky v zahraničí. Naší první zastávkou byl Triglavský národní park, kde jsme se dozvěděli spoustu zajímavostí o slovinském Triglavu, Dolině Vrata a jezeru Bled. Náročný přejezdový den nám zpříjemnila večeře v Aljaževově domě. Druhý výukový den po výjezdu na horu Vogel nás čekal přejezd do Lublaně. V partnerské škole Šiška nás vřele přivítali nejen žáci a učitelé, ale také pan ředitel. V rámci předmětu Turismus a cestování nás deváťáci provedli po Lublani, kde probíhala terénní výuka a také první společná večeře přátelství – výborná, veliká pizza. V úterý pro nás připravili místní učitelé workshopy, v rámci kterých jsme si mohli vyzkoušet např. pro Slovinsko typické malování včelích úlů. I zde jsme rozvíjeli své jazykové kompetence, komunikovali anglicky a učili se nová slovinská slova. Zážitky nabitý den jsme zakončili slavnostní slovinskou večeří. Na poslední den v Šišce byl naplánovaný orientační pochod ve smíšených mezinárodních týmech v parku Tivoli. Po obědě jsme se s pláčem a krásnými vzpomínkami rozloučili s novými slovinskými kamarády a vyrazili do Postojenské jeskyně, která nás uchvátila na první pohled. V duchu zdravého životního stylu jsme si užili ochutnávku slovinských bio produktů s výhledem na moře. Programu pátého dne mobility dominovala návštěva Akvária Piran, kde jsme měli možnost dozvědět se zajímavosti ze světa mořských živočichů a poznat krásy tohoto zajímavého města. Den jsme zakončili slavnostní večeří v restauraci U Piráta, kde jsme si pochutnali na mořských plodech. Páteční přejezdový den zpět domů jsme si zpříjemnili výukou ve vesmírném centru Noordung. Autoři: Ina Faruzelová, Anděla Fránková, Libuše Goláňová, Štěpán Kunetka
Vybraní žáci 4. a S. ročníku se vydali v termínu 27.-29. 5. 2024 v rámci pro gramu Erasmus+ na Slovensko, do Dubnice nad Váhom na ZŠ s MŠ Pavla Demitru.
Hned po příjezdu nás čekalo milé uvítání panem ředitelem a paní učitelkou, která nám ukázala celou školu, síň slávy hokejisty Pavla Demitru, hřiště i třídy. Poté jsme se vydali na matematickou procházku. Děti dostaly tablety, metry, tabulky a vyrazily do centra Dubnice nad Váhom. Ve skupinkách plnily úkoly, které měly zadány – měřily a počítaly. Po splnění úkolů a vyhodnocení jsme se všichni vydali na prohlídku městečka. Paní učitelka nám vyprávěla historii navštívených památek.
Druhý den nás čekal projektový den s názvem Folklór. Děti 4. a 5. ročníku slovenské školy, jejich partnerská škola z Otrokovic a náš expediční tým si připravili prezentaci, ve které seznámili ostatní s krajem, památkami, historií a lidovými zvyky.
My jsme prezentovali Jihomoravský kraj, Brno a Starý Lískovec. Ukázali jsme, jaké tady máme tradice a zvyky, seznámili jsme všechny přítomné s pověstmi o Brněnském drakovi, o kole, které je v průchodu radnice, s pověstí o tom, proč je jedna věžička na radnici křivá a také s tím, proč se v Brně zvoní poledne o hodinu dříve. Na ukázku jsme měli s sebou také tradiční kroje a děvčata v krojích předvedla hudební vystoupení s houslovým doprovodem .
Všechna vystoupení byla velmi zajímavá a poučná. Třetí den nás čekala výuka ve třídách . Děti se rozdělily do čtyř skupin a propojily se s žáky tamní školy. Poznaly, jak se učí slovenština, matematika, angličtina a tělesná výchova v za hraničí. Po obědě jsme již odjížděli domů, ale se zastávkou v Trenčíně, kde nás čekala interaktivní prohlídka hradu. Žáci plnili různé úkoly ctnosti. Na konci prohlídky byla děvčata pasována na dvorní dámy a chlapci na rytíře.
Děti se vrátily z třídenního cestování plné zážitků, s kontakty na nové kamarády. A také s příslibem, že slovenští kamarádi také přijedou k nám a my jim ukážeme, jak se učí u nás.
V rámci projektu skupinové mobility Erasmus+, který umožňuje vycestovat žákům základních škol do zahraničí na výměnný studijní pobyt, jsme navázali kontakt se střední a učňovskou školou CFP Cebano Monregalese S.c.a r.l. nacházející se v oblasti Cuneo v severní Itálii. S touto školou jsme se dohodli na vzájemném partnerství a realizaci mobilit, které umožnily naší škole navštívit několik lokalit školy v různých městech v oblasti Cuneo, účastnit se workshopu rozvoje talentu žáků, objevit přilehlé okolí Alp a vytvořit společný projekt zaměřený na rozvoj jazykových kompetencí a výběr budoucího povolání žáků naší základní školy. Na základě těchto vytyčených cílů jsme vytvořili program skupinové mobility, který naplňoval stanovené principy v nově vzniklém společném projektu. Termín skupinové mobility byl dohodnut od 18. 3. do 25. 3. 2024. Na základě stanovených kritérií bylo vybráno 15 žáků ze tří tříd 9. ročníku, kteří se kromě samotné zahraniční mobility zúčastnili zároveň přípravných aktivit, které probíhaly jednou za 14 dní. V rámci přípravných aktivit se žáci seznamovali s tématy úzce spjatými s italským školským systémem, rozvíjeli své znalosti v oblasti výběru povolání a prohlubovali také své vědomosti o České republice a Itálii. Vybraní žáci připravovali prezentaci pro italské žáky a učitele, rovněž pracovali na jednoduchých seznamovacích aktivitách v anglickém jazyce pro ulehčení komunikace a vytvořili také anglicko-italsko-český slovníček. V rámci daných aktivit pracovali v menších skupinkách, což vedlo ke zvýšené efektivitě práce, týmové spolupráci a celkovému prohlubování a navazování nových kontaktů napříč vybranou skupinou žáků. Žáci ke své práci využívali moderní digitální technologie, pracovali s MS Word a photoshopem, Kahootem a s dalšími aplikacemi. Během přípravné fáze na samotný zahraniční studijní pobyt začala být realizována příprava darů, které chtěli naši žáci předat italské škole a jejím žákům. Jedna žákovská skupina měla na starosti výběr regionálních potravin a produktů, které bylo vhodné předat přijímací organizaci jakožto poděkování za účast v mobilitě. Tato skupinka vybrala potraviny z oblasti jižní Moravy, Brna i České republiky a rovněž si připravila prezentaci k jednotlivým produktům. Kromě toho jsme také pořídili dva ovocné stromy, které byly pečlivě vybrány s ohledem na podhorský charakter oblasti Cuneo. Tyto dřeviny byly následně žáky obou škol vysazeny na pozemku italské školy jako symbol vzájemné budoucí spolupráce a přátelství obou škol, s vysazením stromů pomáhali italské žákyně oboru kadeřnice a jejich vyučující přírodopisu. Nadšení ze stromků bylo očividné, protože italská škola zrovna vyhrála projekt na stavbu velkého skleníku, kam stromy v létě z květináčů přesadí. V rámci přípravného období jsme také absolvovali společné aktivity s italskou školou formou video hovoru. Během tohoto hovoru jsme se navzájem představili a naši žáci si připravili vědomostní kvíz v angličtině zaměřený na Českou republiku a Itálii. Jeho součástí byly otázky z historie, školství, současnosti, zeměpisu, přírodopisu obou států. Pro uskutečnění skupinové mobility jsme zvolili autobusovou dopravu, která byla zajištěna Dopravním podnikem města Brno. V pondělí 18. 3. jsme v ranních hodinách odcestovali s vybranou skupinou žáků z Brna do italského města Tarcento, kde jsme po cestě měli naplánovaný nocleh. Před samotnou cestou byli žáci poučeni o bezpečnosti během mobility a pravidlech chování. Po příjezdu do města jsme navštívili místní infocentrum, kde se žáci seznámili s kulturou a historií dané oblasti. Následovala prohlídla historického centra města a společná večeře, žáci museli komunikovat v angličtině s číšníky, pro některé to byla první zkušenost objednávání pokrmu v anglickém jazyce. V úterý 19. 3. jsme pokračovali v cestě do naší cílové destinace Mondovi. Do školního kampusu jsme dorazili v odpoledních hodinách, následovalo setkání s organizátorkou Erasmus+ mobilit Ceciliou Pesci, prohlídka celého areálu a ubytování ve školním hotelu, který slouží nejen jako ubytování pro účastníky výměnných pobytů Erasmus+, ale i jako tréninkové centrum pro studenty oborů hotelnictví, kuchař, číšník. Cecilia Pesci s námi také strávila večeři a podrobně jsme se seznámili s programem na následující den. Středa 20. 3. byla zaměřena na úvodní program skupinové mobility, tedy seznámení a představení obou škol formou prezentací, naučných videí a vzájemným předáváním dárků, které si připravili samotní žáci. Program probíhal ve městě Ceva. Následovala prohlídka školy a diskuze mezi žáky na téma budoucí studium a výběr povolání. Žáci a vyučující oboru stavebnictví si pro naše žáky připravili praktický workshop návrhu bytového domu, žáci pracovali v odborné počítačové učebně ve speciálním programu pro architekty. Dále jsme se zúčastnili výuky chemie, kde si naši žáci v laboratoři vyzkoušeli několikery pokusy za asistence studentů oboru chemie. Odpolední program byl v duchu objevování historických a kulturních objektů ve městě Mondovi, kterým nás anglicky provedla Cecilia Pesci společně se svými žáky. Večerní program byl zaměřen na reflexi úterního dne a přípravu na den středeční. Ve čtvrtek 21. 3. jsme zůstali ve školním Campusu Mondovi, kde nás čekala praktická výuka. Žáci navštívili různé obory, pohovořili si s učiteli i se studenty daných oborů a poté se zúčastnili praktické výuky a vyzkoušeli si základní praktické dovednosti, které pro nás vyučující a žáci měli připravené. Delší dobu jsme strávili v dílně automechaniků, kde proběhla prohlídka vybavení, zhlédnutí vzdělávacího videa a prezentace práce studentů, především lakýrnictví. Následně se naši žáci účastnili workshopu sváření a někteří dobrovolníci si vyzkoušeli tuto práci v praxi. Navštívili jsme také workshop oboru kadeřnice a dále kuchyně a cvičnou restauraci oboru kuchař/číšník. Žáci komunikovali v angličtině, prohlídli si jednotlivé učebny a mohli vidět různé postupy práce. Následoval slavnostní oběd, kdy nás studenti oboru kuchař/číšník obsloužili a servírovali nám lokální, jimi připravené pokrmy, oběd byl společný pro naše i italské žáky i pro vyučující, jednalo se o příjemný multikulturní zážitek. Odpoledne následovala kulturně vzdělávací exkurze kláštera a svatyně Santuario di Vicoforte, kam nás doprovodila Cecilia Pesci s vybranými studenty. Pátek byl posledním dnem, který jsme strávili s přijímací školou. Ráno měli naši žáci další prezentaci, protože se chtěli představit poslední skupině studentů ve školním Campusu Mondovi. Tato skupina studentů je v tzv. nápravném programu, který trvá jeden rok. Jedná se o původně neúspěšné studenty, které se škola snaží začlenit zpět do společnosti, nabídnout jim kvalitní vzdělání a vyslat je kvalifikované na trh práce. Komunikace s těmito žáky byla složitější, protože jejich vyjadřování v anglickém jazyce nebylo příliš konsistentní, nicméně i toto byla velmi cenná zkušenost pro naše žáky. Cílem projektu je totiž komunikace a v cizím novém prostředí nelze vždy předpokládat dobré jazykové schopnosti všech zúčastněných. Někteří žáci tohoto speciálního programu také prezentovali o své práci a o cílech do budoucna, což bylo velmi inspirující. Dále jsme nastínili budoucí spolupráci našich obou škol, o kterou mají zájem oba zúčastněné subjekty. Italská škola CFP Cebano Monregalese nově získává granty na krátkodobé mobility a ráda by navštívila Brno a Českou republiku následující školní rok. Na tomto projektu budeme usilovně pracovat a věříme, že se nám podaří jej uskutečnit. Odpoledne jsme cestovali do hlavního města regionu, Cunea. Čekala nás návštěva Città dei Talenti ve městě Cuneo, poradenského a orientačního workshopu pro výběr budoucího zaměření a povolání studenta, které se soustředí na odhalení a určení talentu a vhodného směřování pro výběr povolání. Žáci se zúčastnili workshopu, který sloužil k odhalení jejich osobnosti a talentu. Součástí této cesty je několik technik, které si naši žáci vyzkoušeli pod vedením odborné lektorky. Jedná se například o důležitost relaxace, bez které je nemožné talent rozvíjet a odhalit. Následovalo několik jazykových her zaměřených na anglický jazyk i na mezilidskou komunikaci. Žáci měli i workshop zaměřený na reflexi sama sebe, svých pocitů a snů do budoucna. Lektorka workshopu nás poté provedla po celé budově a seznámila nás podrobněji s prací této neziskové organizace a s italským školským systémem, který se soustředí na výběr povolání už od útlého věku. Následovala historicko-kulturní prohlídka města Cuneo a reflexe uplynulého dne. Sobotní den jsme věnovali terénní výuce v oblasti Castelmagno, která byla zaměřená na podrobné seznámení s životem v horských oblastech. Žáci byli seznámeni s bezpečným chováním a vhodným oděvem v horských oblastech a také s prací horské služby. Žáci pracovali s mapou a s pracovním listem, vyhodnocovali turistické značení a identifikovali geografický původ dané oblasti. Proběhla i návštěva místního kostela. Večerní program byl zaměřen na reflexi času stráveného ve škole CFP Cebano Monregalese, čas zde jsme zakončili společnou večeří s organizátorkou mobilit Ceciliou Pesci. Neděle 24. března byla dnem odjezdu ze školního kampusu. Cestou zpět jsme měli naplánovanou exkurzi do města Milán, kde jsme strávili zhruba pět hodin nabytých kulturně historickým vzdělávacím programem. Navštívili jsme historický hrad Sforcezco, kde jsme se zúčastnili anglicky komentované prohlídky uměleckých počinů slavných italských výtvarníků, včetně sochy Michelangela. Měli jsme možnost prohlédnout si i místní park a dále historické centrum. Žáci měli ve skupinách předem připraveny medailonky v angličtině o jednotlivých částech města, která jsme navštívili. Svým spolužákům takto představovali slavné historické i novodobé památky, které jsme míjeli. Také jsme se zúčastnili komentované prohlídky katedrály Duomo Milano, včetně jejích slavných teras. Žáci pracovali s pracovním listem a během exkurze zapisovali získané informace. Následně proběhla reflexe žákovských prací včetně diskuze nad turismem města Milán a také novými ekologickými projekty, které ve městě vznikají, např. budovy Bosco Verticale, které jsme měli možnost vidět z teras katedrály. Žáci zaznamenali písemně své zážitky a nabyté informace pomocí metody pětilístku, tyto pětilístky mezi sebou žáci sdíleli. Večerní program na hotelu pro přenocování byl zaměřený na celkovou reflexi skupinové mobility. Reflexe proběhla formou krátkého anonymizovaného dotazníku a také finální myšlenkové mapy, která měla zaznamenat informace, které žáci během pobytu získali či také jejich prekoncepce, které se od počátku pobytu změnily. Během pondělní zpáteční cesty autobusem jsme s žáky reflektovali znovu jejich pocity, získané dovednosti a nově nabyté zkušenosti ze skupinové mobility. Podobná reflexe také proběhla ve škole po skončení mobility s odstupem čtrnácti dnů. Žáci vypracovali závěrečný projekt, koláž s fotkami, které nejvíce reprezentují jejich individuální zážitek z celé mobility. Tuto koláž poté obohatili komentářem/heslem/citátem a zhodnocením svého učení a pokroku a prezentovali ji v rámci své třídy. V rámci skupinové mobility jsme absolvovali jednak společný program na půdě italské školy, jednak terénní výuku v několika městech a lokalitách regionu Cuneo a také ve velkoměstě Milán. Tuto strategii jsme zvolili pro hlubší poznání dané lokality a intenzivnějšího čerpání nových dovedností a znalostí. Šlo nám o to, aby naši žáci poznali nové pedagogy, aby intenzivně komunikovali v cizím jazyce, aby navázali vztahy se svými vrstevníky z italské školy, aby si prohlédli nové metody výuky a organizaci školního dne, ale také aby viděli nové prostředí, načerpali informace v oblasti multikulturní, sociální, ekonomické i historické. Věříme, že se nám podařilo dosáhnout všech těchto cílů a jsme rádi, že jsme navázali kontakt se školou, jejíž zaměstnanci a žáci se nám intenzivně věnovali a kteří mají zájem tyto vztahy prohlubovat a navštívit nás v příštím školním roce.
Skupinová mobilita žáků byla hodnocena velice kladně, jak samotnými žáky, tak zákonnými zástupci a účastníky z řad pedagogického sboru. Všechny oblasti spojené s realizací mobility proběhly z hlediska organizace v pořádku (doprava, ubytování, stravování, program, spolupráce s přijímající organizací). Výsledkem mobility jsou pak pro žáky získané teoretické poznatky a praktické dovednosti v těchto oblastech:
komunikace v anglickém jazyce (v aktivní a pasivní rovině),
sociální kontext (setkávání se a komunikace se žáky přijímající organizace),
rozvoj v oblasti environmentální problematiky (návštěva destinace Gibraltar),
historický přehled v daných oblastech (exkurze navštívených měst a vybraných památek – Narbonne, Lyon a Marbella),
zeměpisný přehled v daných oblastech (trasa cesty a navštívené destinace v kontextu geografie a historie – Francie a Španělsko),
získání praktických dovedností a teoretických znalostí (aktivní účast žáků ve výuce ICT),
rozvoj sportovních dovedností (aktivní účast žáků v hodině tělesné výchovy),
aktivní účast žáků v předmětech se zaměřením na dějepis a zeměpis. Výsledkem mobility jsou rovněž posílené kompetence žáků v oblasti komunikace, řešení problému a orientace v cizí zemi.
Mobilita proběhla velmi dobře, byl během ní zcela naplněn naplánovaný vzdělávací program a splněny všechny předem plánované cíle, které se týkaly ekologie, výtvarného umění a genderových témat.
Po úvodním seznámení s vedením školy a spolupracujícími učiteli přišlo na řadu seznámení českých a nizozemských žáků. Již při online meetinzích se učitelé obou škol shodli na tom, že je důležité nepodcenit seznamovací aktivity a dát žákům dostatek prostoru na to, aby navázali kontakty, čímž bude přímo ovlivněna kvalita spolupráce na jednotlivých projektech.
Za cílem seznámení byli žáci rozděleni do dvou velkých skupin, ve kterých proběhlo několik ice-breakerových aktivit vycházejících z finského programu KiVa. Tento program se zaměřuje na vytváření pozitivních vztahů v žákovských kolektivech a velmi napomohl ke ztrátě počátečního ostychu a k úspěšnému navození přátelské komunikativní atmosféry. Další aktivitou zaměřenou na upevňování vztahů mezi českými a nizozemskými žáky byla společná hodina tělesné výchovy, při které žáci hráli míčové hry.
Prvním tématem vzájemné spolupráce bylo poznání města Utrecht skrze jeho ekologii, historii a geografii. Žáci byli rozděleni do smíšených týmů a podle poskytnuté mapy s vyznačenou cestou se samostatně pohybovali po centru města a zpracovávali takzvaný quest. Tento quest – dobrodružný úkol formou pracovních listů – se zaměřoval na jednotlivé části města a jejich specifika. Žáci zpracovávali úkoly spjaté s ekologií, týkající se například ekologické cyklo dopravy, využití vodních kanálů či městské zeleně. Dále se úkoly zaměřovaly na geografii a historii města.
Druhým tématem bylo výtvarné umění. Tento projekt se opíral o dva významné umělce – nizozemského Vincenta Van Gogha a českého Jana Zrzavého. Žáci opět pracovali ve smíšených týmech po zhruba 10 žácích. Nejprve se skrze obrázky a kartičky seznámili s typickými prvky tvorby obou umělců. Poté si vybrali z nabídky fotografií české a nizozemské krajiny jeden snímek, který následně ztvárnili kombinací technik obou umělců. Každý tým dostal papír o velikosti A2, který rozstříhal na 6 stejně velkých dílů a stejně rozdělil i fotografii. Samostatně či ve dvojici pak žáci přenesli výseč fotografie na díl papíru. Nejprve imitací techniky Zrzavého a za pomoci suchých pastelů a šablon namalovali pozadí. Dále imitací techniky Van Gogha zanesli na obraz detaily fotografií (například kostel, větrný mlýn, strom). Finálním krokem bylo slepení všech kusů do jednoho obrazu čímž vznikla koláž. Nakonec proběhla výstava koláží, na které si žáci mohli porovnat techniky a pokochat se tím, jak hezky spojili své síly dohromady.
Třetím tématem byl gender. První fází tohoto projektu bylo zamyšlení se nad holčičími a klučičími hrami z dětství. V místnosti bylo rozmístěno několik velkých papírů, na které žáci psali, s jakými hračkami si hráli v dětství a jaké hráli hry. Učitelé poté na tabuli zaznamenali nejčastěji se opakující holčičí a klučičí hračky/hry a rozvinuli debatu nad tím, jak se hry liší, jaké rozvíjejí schopnosti, jak napodobují život dospělých nebo nakolik je rozdělení na holčičí a klučičí marketingovým produktem. Druhá fáze projektu byla postavena na brainstormingu skrze aplikaci Mentimeter. Nejprve žáci měli dokončit větu „Holky to mají těžší, protože…“ a poté „Kluci to mají těžší, protože…“. Po obou fázích následovala velmi bohatá diskuse vedená učiteli. Ústředními tématy byla například menstruace, standardy krásy či to, že kluci musí být ti silnější. Třetí fáze byla zaměřena na rozdělení rolí v domácnosti. Žáci nejprve počítali, kolik hodin stráví jednotliví členové domácnosti nad konkrétními domácími pracemi a poté se zamýšleli nad tím, kolik by taková práce ve skutečnosti stála, kdyby ji vykonávali profesionálové. Došlo i ke krátké debatě nad rodičovskou dovolenou a její odlišné délce v obou zemích. Výstupem celého projektu byl skupinový projekt na různé profese, co obnáší, jaké je potřebné vzdělání či praxe, kdo tyto profese nejčastěji vykonává, jaké je platové ohodnocení a podobně. Projekty byly prezentovány.
Zakončením týdenní spolupráce byla zpětná vazba, která umožnila každému žákovi vyjádřit svůj názor na projektová témata, způsoby práce, organizaci, komunikaci a další aspekty celé spolupráce s druhou školou. Výsledky dotazníku ukázaly celkovou spokojenost žáků s projektem, vděk za příležitost účastnit se programu a nadšení z nově navázaných přátelství, ba dokonce poukázaly na potřebu žáků strávit více neorganizovaného času s žáky druhé školy. Zpětná vazba tedy představuje velmi cenný zdroj informací, které mohou pomoci při organizaci dalších výjezdů.
Spolupráce ve všech oblastech probíhala na výborné úrovni. Pedagogové obou škol navázali online komunikaci již brzy před realizací programu a prostřednictvím mnohých online setkání plánovali všechny detaily spolupráce. Žáci obou škol si velmi rychle „padli do oka“ a navázali přátelství překračující týden spolupráce v Nizozemsku. Velkou motivací pro obě strany je domluvená návštěva nizozemské školy v Brně. Čeští a nizozemští žáci budou mít možnost se znovu setkat a spolupracovat na projektech na jaře, tentokrát na půdě školy Jana Babáka. Nizozemští žáci měli dokonce možnost zhlédnout video pozvánku, kterou natočil a sestříhal žák 7. ročníku české školy. Ve videu zachycuje prostory budovy a střípky z každodenního života na škole. Celá mobilita byla pro obě strany velmi obohacující.
Mobilita až na drobné komplikace (porucha autobusu, vyslání nového autobusu z Brna a výměna autobusu) proběhla dle plánu. Žáci a pedagogický dozor absolvovali lehce upravený program (díky pozdějšímu příjezdu na partnerskou školu) naplánovaný jak českou, tak polskou stranou. Program byl koncipován tak, aby naplnil cíle stanovené ve vzdělávacím programu Erasmus+ pro skupinové aktivity a to především zdokonalení jazykových kompetencí, větší samostatnost, navýšení sebedůvěry a aktivní zapojení do demokratického života. Na začátku žáci obou škol prolomili ledy pomocí „Icebreak“ her a navzájem si vyměnili zkušenosti o činnostech spojených s aktivitami v soutěži „O třídu roku“. Měli možnost si vyzkoušet nové hry, které budou využity na obou stranách zainteresovaných škol. Díky interaktivní hře, připravené polskými studenty, poznali městečko Olštýn a v rámci navýšení jazykových kompetencí a využití metody CLIL pracovali ve skupinách na překladech různých anglických přísloví. Zjistili tak, kolik společného mají tyto dva národy. Žáci měli možnost navštívit jedno z nejkrásnějších jezerních pásem Evropy a ve skupinách pak vyhledat možnosti využití různých krajinných celků. Cíle skupinové mobility byly naplněny. Žáci si navýšili své jazykové kompetence a osamostatnili se. Ke konci pobytu byli schopni domluvit se a sestavit nákupní lístek, nakoupit jídlo pro všechny účastníky mobility a připravit piknik pro všechny bez pomoci pedagogického doprovodu. Byli také schopni samostatně si připravit hru na poznání města a povídání o památkách, které navštívili. Mobilitu hodnotíme jako velmi kladnou a přínosnou. S partnerskou školou jsme se domluvili na dlouhodobé spolupráci.
Vzdělávací mobility se ve slovinské Vipavě účastnilo 15 žáků 7. a 8. ročníku a tři pedagogové. Spolupráce byla navázana s Osnovna šola Draga Bajca Vipava.
Po příjezdu do Vipavy nás druhý den přivítali místní žáci s připravenými seznamovacími aktivitami a prohlídkou školy. Poté proběhla společná aktivita žáků obou škol – přírodovědné poznávání Vipavy zaměřené na tamní faunu a flóru (sběr materiálu k určování) a porovnávání přírodního prostředí Brna a Vipavy (čistota prostředí a výskyt druhů).
Třetí den proběhlo společné pozorování nasbíraného materiálu, mikroskopování a následně pozorování a sběr materiálu u řeky Vipavy. Odpoledne bylo doplněnou pozorováním krasových jevů v Postojanských jeskyních a návštěvou Vivária.
Čtvrtý den jsme společně zamířili do Osnovné školy Vrhpolje, kde jsme realizovali praktické aktivity v ekosystému sad v podobě péče o vinici a následně jsme absolvovali exkurzi do vinného sklepa se zaměřením na technologii zpracování vína s ohledem na ekologii.
Pátý den proběhl opět ve škole ve Vipavě a byl zaměřený na rozvoj jazykových a komunikačních dovedností. Odpoledne pak došlo k vzájemnému porovnávání přírodních nálezů a znalostí žáků a také ke shrnutí společných aktivit.
Šestý den byl vyplněn návštěvou přímořského Piranu a pozorování přímořského klimatu a porovnáním s předchozími poznatky.
Poslední den jsme se vydali na cestu zpět do ČR.
Erasmus+ vzdělávací mobilita žáků naší základní školy ve Slovinsku přinesla řadu významných výhod a přínosů. Prvním klíčovým aspektem bylo posílení mezikulturního porozumění mezi žáky. Účast v projektu umožnila žákům setkat se s novými kulturami, zlepšit své jazykové dovednosti a rozvinout schopnost respektovat a porozumět odlišnostem. Aktivity zaměřené na pozorování přírody, tvorbu preparátů a terénní cvičení u řeky umožnily žákům získat konkrétní zkušenosti a dovednosti spojené s přírodovědným výzkumem a ochranou životního prostředí. Dalším významným přínosem byl rozvoj sociálních a komunikačních dovedností. Seznamovací aktivity, diskuse o životním prostředí a jazykové workshopy umožnily žákům zlepšit své komunikační schopnosti, učit se spolupracovat v týmu a rozvíjet empatii v mezilidských vztazích. Tato mezinárodní zkušenost zvýšila jejich sebevědomí, otevřenost a schopnost adaptovat se na nové situace.
Celkově lze konstatovat, že Erasmus+ vzdělávací mobilita měla hluboký dopad na životy žáků, obohatila jejich vzdělání, rozvinula dovednosti a podpořila jejich mezikulturní a sociální porozumění. Tento projekt nejenže přinesl nové poznatky, ale také posílil jejich pohled na svět a otevřel jim dveře k novým možnostem a perspektivám v budoucnosti.
Během našeho pobytu ve Slovinsku jsme měli příležitost navštívit místní kulturní památky, muzea a přírodní rezervace, což doplnilo naše vzdělávací zážitky. Tato exkurze rozšířila naše znalosti o slovinské historii, kultuře a přírodě, a podpořila naši schopnost chápat různorodost Evropy.
Mobilita nejen rozšířila obzory našich žáků, ale také otevřela dveře ke spolupráci mezi školami. Navázali jsme kontakty s pedagogy ze slovinské školy, což nám umožní pokračovat ve společných projektech a výměnách v budoucnosti. V květnu 2024 navštívili slovinští žáci se svými učiteli naši školu a mohli jsme tak navázat na společné učení z našeho pobytu v jejich škole.
Mgr. Lenka Mrhačová, Tyršova ZŠ, Brno, Kuldova 38, koordinátorka výjezdu do Slovinska v rámci programu Erasmus+
Žáci ZŠ Bosonožská se ve druhém říjnovém týdnu vydali za nevšedním dobrodružstvím. V rámci programu skupinových mobilit Erasmus+ navštívili slovinskou základní školu v malé obci Sežana, která leží asi 10 km vzdušnou čarou od italského Terstu.
Hned na úvod čekalo náš malý expediční sbor vřelé přivítání od hostitelské školy a ukázka toho nejzajímavějšího, co Osnovna šola Srečka Kosovela mohla nabídnout, např. miniaturní ovocný sad a včelín v atriu, o který se starají místní žáci v povinně volitelném předmětu včelařství.
Úterý se neslo v duchu terénní výuky. Žáci poznali díky připravené exkurzní výuce geologické zajímavosti Julských Alp. Druhou etapou úterního programu byla společná návštěva jednoho z nejkrvavějších bojišť tzv. italské fronty první světové války, horu Sabotin a její zákopy a spletitý systém podzemních kaveren.
Na středu si naši žáci vyměnili s těmi slovinskými nejzákladnější fakta o historii a geografii obou zemí, na což navázala čtvrteční návštěva Škocjanských jeskyní, které jsou zapsané na seznamu dědictví UNESCO.
Poslední den se náš expediční sbor pustil do hodnocení rozdílností a podobností obou zemí, zejména co se školství týče. Velice přínosné bylo „dvoustupňové“ kurikulum. Žáci se ve Slovinsku dopoledne učí tradiční předměty, stejné jako u nás. Odpoledne si však vybírají z pestré palety povinně volitelných předmětů, jako je třeba tanec, žurnalistika nebo podle našeho názoru nejzajímavější z nabízených možností, včelařství.
Náš expediční sbor se shodl v jedné věci: že se od Slovinců můžeme v mnoha věcech učit a inspirovat. Ve Slovinsku jsme navázali partnerskou spolupráci i četná přátelství. Těšíme se, až za námi v příštím roce přijedou naši sežanští přátelé a ukážeme jim naši školu i naše město.
Mgr. Vladimír Holík, ZŠ Bosonožská, koordinátor programu Erasmus+