backdrop_mesto
Bratislava
Nizozemsko
Riga
previous arrow
next arrow

Základní škola Brno, Tuháčkova 25, příspěvková organizace

Datum realizace: 5. 6. – 9. 6. 2023

Stát: Slovenská republika

Město: Tatranská Lomnica

V rámci projektu skupinové mobility Erasmus+, který umožnuje vycestovat žákům základních škol do zahraniční na výměnný studijní pobyt, jsme navázali kontakt se Základnou školou Tatranská Lomnica na Slovensku. S touto školou v čele s paní ředitelkou Baloghovou jsme se dohodli na vzájemném malém partnerství, které umožnilo naší škole navštívit Tatranskou Lomnici, jejich základní školu, přilehlé okolí Tatranského národního parku a vytvořit společný projekt zaměřený na ochranu přírody, udržitelnost, posílení environmentálního přístupu a uvažování žáků základní školy. Na základě těchto vytyčených cílů jsme vytvořili program skupinové mobility, který naplňoval stanovené principy v nově vzniklém společném projektu, který nese název „Environmentální aspekty Tatranského národního parku očima žáků základní školy z prostředí městské aglomerace“. Termín skupinové mobility byl dohodnut od 5. 6. do 9. 6. 2023.

Na základě stanovených kritérií bylo vybráno 15 žáků ze 6. a 7. ročníků, kteří se kromě samotného zahraničního pobytu zúčastnili zároveň přípravných kroužků, které probíhaly jednou za 14 dní. V rámci přípravných kroužků se žáci seznamovali s tématy úzce spjatými s ochranou přírody, ochrannými stupni přírody v České republice a prohlubovali také své znalosti o České republice a o Slovensku. V rámci daných aktivit pracovali v menších skupinkách, což vedlo ke zvýšené efektivitě práce, týmové spolupráci a celkovému prohlubování a navazování nových kontaktů napříč vybranou skupinou žáků. Žáci ke své práci využívali jak moderní digitální technologie, tak i například klasické papírové mapy pro zjišťování polohy či orientace v terénu.

Během přípravné fáze na samotný zahraniční studijní pobyt začala být realizována výroba darů, které chtěli naši žáci předat slovenské škole a jejich žákům. Ve spolupráci s pedagogy vznikla desková hra, která je zaměřena na zeměpisné informace týkající se České republiky, pexeso s významnými českými památkami a lokalitami, ptačí krmítko z jedlového dřeva a dvě dárkové tašky s regionálními produkty z Jihomoravského kraje. Kromě toho jsme také pořídili tři ovocné stromy, které byly pečlivě vybrány s ohledem na horský charakter obce Tatranská Lomnica. Tyto dřeviny byly následně žáky obou škol vysazeny na pozemku slovenské školy jako symbol vzájemné budoucí spolupráce a přátelství obou škol. V rámci přípravného období jsme také absolvovali společné aktivity se slovenskou školou formou videohovoru. Během tohoto hovoru jsme se navzájem představili a obě školy si připravily vědomostní kvíz prostřednictvím online platformy kahoot. Jeho součástí byly otázky z historie, současnosti, zeměpisu a přírodopisu obou států.

Pro uskutečnění skupinové mobility jsme zvolili autobusovou dopravu, která byla zajištěna Dopravním podnikem města Brno. V pondělí 5. 6. jsme v ranních hodinách odcestovali s vybranou skupinou žáků z Brna do Tatranské Lomnice. Před samotnou cestou byli žáci poučeni o bezpečnosti během výjezdu    a pravidlech chování. Během jízdy pan učitel Pavelka představoval jednotlivé horské masívy Slovenska, mezi kterými jsme projížděli. Po nezbytných záležitostech spojených s ubytováním jsme se vydali společně na terénní průzkum Expozice tatranské přírody. Odpolední program jsme zakončili naučnou stezkou Pramenisko, která žáky seznámila s rostlinami a živočichy dané lokality.

V úterý 6. 6. jsme absolvovali dopolední program na Základnej škole Tatranská Lomnica. Úvodní program skupinové mobility byl zaměřený na seznámení a představení obou škol formou prezentací, naučných videí a vzájemným předáváním dárků, které si připravili samotní žáci. Následovala prohlídka školy a diskuze mezi žáky na téma ochrana přírody v Tatranské Lomnici a v Brně. Dopolední program byl zakončen deskovou hrou, kterou žáci naší školy vlastnoručně vyrobili a slovenským žákům a učitelům předvedli. Odpoledne jsme se vydali na terénní výuku na Skalnaté pleso, odkud jsme následně turistickou stezkou sestoupili zpět do Tatranské Lomnice. V rámci odpoledního programu žáci rozdělení do skupinek mapovali trasu, sledovali informace z naučných tabulí a seznamovali se s bezpečným pohybem v horách. Během sestupu jsme pozorovali změnu krajiny a přírody. Večerní program byl zaměřen na reflexi úterního dne a přípravu na další den.

S ohledem na nepříznivou předpověď počasí jsme byli nuceni ve středu 7. 6. pozměnit odpolední program skupinové mobility. Dopolední program proběhl dle příprav. Společně se žáky Základnej školy Tatranská Lomnica jsme navštívili budovu Horské záchranné stanice ve Starém Smokovci. Odpoledne jsme si prohlédli Belianskou jeskyni, která patří mezi nejnavštěvovanější zpřístupněné jeskyně na Slovensku. Žáci měli možnost seznámit se s objevováním jeskyní a ochranou přírody pod zemským povrchem. Během prohlídky objevovali přírodní bohatství v jiné formě, než jsou třeba zvyklí – například krápníkové výzdoby, jeskynní dómy. Večerní program byl opětovně zaměřen na reflexi uplynulého dne a přípravu na den následující.

Ve čtvrtek 8. 6. proběhlo dopoledne společné zasazení ovocných stromů na školním pozemku přijímající základní školy. Jak je uvedeno výše, zvolili jsme typ dřevin, které jsou odolné vůči nepříznivým podmínkám, které jsou zejména v zimním období charakteristické pro danou lokalitu. Hlavní čtvrteční program byl situován do horského prostředí TANAPu, které bylo s ohledem na nepřízeň počasí během středečního dne změněno oproti původnímu plánu. Terénní práce započala na Skalnatém plese a vedla horskou stezkou na Zámkovského chatu a částečně pod Téryho chatu. Následoval sestup přes Hrebienok do Starého Smokovce. Během terénního výzkumu žáci obou škol mapovali infrastrukturu, dopady turistického ruchu na krajinu (budování horských chat, lanovek, hotelů), regulaci zástavby a zásahy do přírody. Večerní program byl zaměřený na celkovou reflexi skupinové mobility. Reflexe proběhla formou krátkého anonymizovaného dotazníku.

Páteční ráno 9. 6. jsme věnovali společnému prezentování celotýdenní práce v terénu, zhodnocení vzájemné spolupráce a dosažených výsledků v rámci skupinové mobility. Nastínili jsme budoucí vzájemnou spolupráci a přijímající škola byla pozvána do Brna. Během zpáteční cesty autobusem jsme s žáky znovu reflektovali jejich pocity, získané dovednosti a nově nabyté zkušenosti ze skupinové mobility.

V rámci skupinové mobility jsme absolvovali jak společný program na půdě slovenské školy, tak zároveň uskutečnili terénní výuku v samotném srdci Tatranského národního parku. Tuto strategii jsme zvolili pro hlubší poznání dané lokality a intenzivnější čerpání nových dovedností a znalostí. Domníváme se, že pohyb v přirozeném prostředí nenahradí žádná výuková metoda. Teoretické dovednosti získané studiem je nejlepší převádět rovnou do praxe. I přes nepřízeň počasí byly cíle našeho programu splněny v plné míře.

Zpět