backdrop_mesto
Bratislava
Nizozemsko
Riga
previous arrow
next arrow

Mateřská škola Brno, U Lípy Svobody 3, příspěvková organizace

Datum realizace: 19. 4. – 20. 4. 2023

Stát: Slovenská republika

Město: Nové mesto nad Váhom

V rámci projektu Erasmu+, který je financován konsorciem města Brna, se naše mateřská škola (dále jen MŠ) účastnila mobility dětí na Slovensko. Výjezdu se zúčastnilo 30 dětí, včetně holčičky s Downovým syndromem a pět pedagogů. Výjezd byl rozvržen na dva dny a hlavním cílem byla návštěva slovenské MŠ.

MŠ se nachází v Novém Mestě nad Váhom. Vznikla v roce 2002 spojením MŠ v Novém Mestě nad Váhom jako právní subjekt. Zřizovatelem je Nové Mesto nad Váhom. MŠ má v současnosti šest elokovaných pracovišť. Kmenovou MŠ je MŠ Polovnicka ul. č. 12. Posláním MŠ je podpora osobnostního rozvoje dětí v oblasti sociálně-emoční, intelektuální, tělesné, morální, estetické. Dále rozvíjet schopnosti a zručnost dětí a utvářet předpoklady na další vzdělávání. Připravit dítě na život ve společnosti v souladu s individuálními a věkovými zvláštnostmi. Probíhá zde i výchova a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzdělávání se uskutečňuje ve třídách spolu s ostatními dětmi a individuální výchovně-vzdělávací program vypracovává školní speciální pedagog. MŠ pracuje dle školního vzdělávacího programu ,,Škola hrou“. Předškolní vzdělání získá dítě absolvováním posledního ročníku vzdělávacího programu. Dokladem o získaném vzdělání je osvědčení o absolvování předškolního vzdělávání.

Náš výjezd započal 19. 4. 2023, kdy nás již někteří členové MŠ čekali na Minifarmě v Lubině. Po příjezdu na místo určení nastala chvíle, kdy se české děti potkaly s dětmi slovenskými. Pro některé z nich to byla prvotní zkušenost, kdy slyšely naživo cizí jazyk. Pro všechny zúčastněné byl připraven program se zaměřením na rozvoj v enviromentální oblasti, rozvoj interkulturního prostředí a zlepšení kompetencí v cizím jazyce. Děti kromě pozorování místní fauny a flory plnily různé úkoly, vzájemně spolupracovaly a při činnostech soustavně rozvíjely slovní zásobu. Aktivity byly založeny zejména na prožitkovém učení. Při práci ve skupinách byly děti smíchány, aby docházelo ke kooperaci práce českých a společně slovenských dětí. Tato forma vzdělávání dětem umožnila získat náhled do znění a užívání cizího jazyka v přirozené a nenucené formě. Zejména pro české děti bylo zpočátku těžké slovenským dětem porozumět a potřebovaly tak oporu v dospělém. Brzy si ale zvykly a při zpětné vazbě, která po programu proběhla projevily děti velké nadšení z nově získaných znalostí, zejména těch jazykových. Po skončení programu jsme se vydali do města Piešťany, kde nás čekala další výchovně-vzdělávací aktivita, která probíhala prostřednictvím terénní výuky. Děti po seznámení s místní pověstí o Piešťanech dostaly do skupin mapu. Mapa obsahovala nejen trasu, kudy se společně dostanou k cíli, ale také určitá místa, kde na děti čekaly různorodé aktivity. Byly zaměřené na kooperaci, aktivní pohyb, porozumění textu, získávání znalostí o místní kultuře, architektuře, historii a lázeňství. Cílem bylo najít ,,zakletého prince“ v podobě páva. Toho se nám bohužel nalézt nepodařilo. Situace jsme však využily a dětí se zeptaly, proč si myslí, že zde páv není. Získaly tak možnost samostatného vyjadřování, daly volný průchod vlastní fantazii a pracovaly na rozvoji své slovní zásoby. Děti získaly nejen nové znalosti o místní architektuře a historii, ale také pomocí mapy zdokonalily svoji orientaci v prostoru. Bylo pro ně těžké přenést orientaci na ploše do orientace v prostoru, ale díky metodě pokus – omyl se dostaly k potřebnému výsledku. Díky pestrému a v určitém smyslu náročnému programu se dětem krásně usínalo a nemohly se dočkat druhého dne.

Druhý den nás čekala dlouho očekávána návštěva v MŠ. Vzhledem k probíhající rekonstrukci v kmenové mateřské škole proběhla partnerská návštěva na elokovaném pracovišti na ul. Hollého, která je zaměřena na lidové tradice. Již při příjezdu autobusem jsme zahlédli, že nás čeká velkolepé a netradiční přivítání. Celou naši českou delegaci přivítala paní ředitelka MŠ, zástupce z odboru školství, pedagogové a děti. Poslední jmenovaní nás velice dojali. Byly to děti oblečené v lidových krojích, které nám bez jakéhokoliv ostychu zazpívaly lidové písně. Po originálním vystoupení jsme všichni dostali na uvítanou čerstvě upečený domácí chléb se solí. Po příchodu do vnitřních prostor MŠ nás čekalo pohoštění a následně jsme se rozdělili do čtyř skupin. Každá skupina šla do jedné třídy, kde na ně čekal připravený program od pedagogů. Program byl různorodý. Objevila se práce s interaktivní tabulí, lidové tance, aktivity na zdokonalování ve slovenském jazyce, přípravu na vstup do základní školy a mnoho dalších. Původně bylo v plánu, že se třídy vzájemně prostřídají, ale vzhledem k časové dotaci to bohužel nešlo provést. Děti se zapojily do aktivit se slovenskými dětmi, vzájemně komunikovaly, vzdělávaly se a stihly
i samotnou hru, která je pro děti předškolního věku tak důležitá. Po ukončení vnitřních aktivit šly děti s pedagogy a slovenskými dětmi společně sázet hrách. Tahle aktivita byla vedena jako vzpomínka na vzájemnou návštěvu, která ale nebyla konečná. Za určitý čas proběhne videohovor, kde slovenské děti ukáží vývoj růstu hrachu a společně si opět povykládáme zážitky. Vzhledem k rychle ubíhajícímu času, který opravdu letěl bleskovou rychlostí, jsme bohužel nestihly vše, co bylo v plánu, zejména v oblasti přípravy dětí na vstup do základní školy. Ale při komunikaci s paní ředitelkou byly zjištěny následující informace.

Třídy v MŠ jsou homogenního typu a jedna z nich je složena jen z předškolních dětí předškolního věku v celkovém počtu 22 dětí.  Na každou třídu připadají dva pedagogové, kteří se dětem dostatečně věnují a připravují jim vhodné aktivity k předškolní přípravě. V každém třídním plánu jsou pro děti připraveny aktivity na rozvoj v oblasti předčtenářské a předmatematické gramotnosti, řečová oblast, grafomotorika a další. Obě paní učitelky se vzájemně doplňují a vyváženými činnostmi směřují k rozvoji potřebných dovedností a znalostí ke vstupu do první třídy. V této třídě určené pro děti předškolního věku neprobíhá integrace dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzhledem k tomu, že na Slovensku nemají možnost asistenta pedagoga jako u nás, by byla v případě takového dítěte příprava předškolních dětí náročnější. Příprava dětí k nástupu do ZŠ je opravdu cílená
a propracovaná. Pracují s individuálními potřebami dětí, děti se nebojí překonávat překážky, soustavně pracují na svém zdokonalování v oblastech, které jim dělají potíže. Dětem je vždy dána možnost  volby z nabízených činností, ale jsou také vedeny, že za své rozhodnutí odpovídají a nesou případné následky. K rozvoji určitých oblastí je často využívána práce s interaktivní tabulí, kde je pro děti připravena aktivita dle aktuálně probíraného tématu. Činnost buď děti vykonávají samostatně, nebo s dopomocí pedagoga. Kromě práce na interaktivních tabulích se děti dále rozvíjí v programování pomocí včely Bee, která je u nás také. Jiné digitální pomůcky zatím nevyužívají a zejména asi proto, že jsou více zaměřeni na lidové tradice. V případě, že je dítě dostatečně připraveno (co se týče všech složek potřebných pro nástup do ZŠ), nastoupí v řádném termínu do základní školy. Rodiče, kteří nejsou zcela rozhodnuti o nástupu dítěte do první třídy, doloží paní ředitelce doporučení z pedagogicko-psychologické poradny, vyjádření pediatra a také informovaný souhlas zákonného zástupce. Výhodou je, že odklad povinné školní docházky vydává paní ředitelka mateřské školy, nikoliv ředitel/ka základní školy. Z tohoto důvodu má paní ředitelka dostatečný přehled o tom, kolik dětí bude mít případný odklad školní docházky. Nově je na Slovensku zákonem stanoveno, že pokud dítě nastoupí do první třídy, nemůže být již vráceno zpět do MŠ z důvodu určitých nedostatků. Toto stanovení hodnotíme velice pozitivně a efektivně vzhledem k psychice a emočnímu vývoji dětí. Dle informací z vedení MŠ by měla od září roku 2023 vstoupit v platnost novela školského zákona. Novela by se měla týkat zrušení možnosti předčasného nástupu dětí do základní školy. V České Republice tato možnost stále je a dle našeho názoru je to spíše na škodu než ku prospěchu. Dle zkušeností jsou do dřívějšího nástupu tlačeny děti velmi ambiciózních rodičů a mnohdy může dřívější nástup dětí spíše uškodit. Integrace dětí se speciálním vzdělávacím potřebami v mateřské škole probíhá, ale ne v takovém měřítku jako u nás. Velkou nevýhodou na Slovensku je, že nemají asistenta pedagoga jako my.
Mají pouze pomocného vychovatele, kterého ale MŠ nedostanou jen tak. Musí si zažádat v projektu a v případě, že uspějí, mohou ho mít. O paní ředitelce můžeme hovořit jako o velice činné osobě a to nejen kvůli ambici získání projektu na pomocného vychovatele, ale i ve spoustě dalších projektů na podporu rozvoje zkvalitnění vzdělávání. Navštívená MŠ je dle našeho názoru vybavena kvalitními pomůckami, děti mají dostatečně podnětné prostředí a k rozvoji ve všech potřebných stránkách je vedou kvalifikovaní pedagogové. Paní ředitelka je opravdu ředitelkou v pravém slova smyslu. Vést tak velkou organizaci, která čítá kolem 120 zaměstnanců a obrovského počtu dětí chce velké zkušenosti
a schopnosti, které paní ředitelka dozajista má. Návštěva a zejména možnost zapojit se do výchovně-vzdělávacího procesu v MŠ na Slovensku byla pro všechny zúčastněné velmi přínosná, efektivní a obohacující. Dle zpětné vazby od dětí byla velká spokojenost, nadšení, získání pozitivních emocí, ale také smutek, že vše tak rychle skončilo a nepokračovalo se dál. S paní ředitelkou jsme se bavily o další možné spolupráci, kterou ještě promyslíme a vzájemně si sdělíme návrhy. Obě strany jsou mezinárodní spolupráci nakloněny a tak se snad v blízké době dozvíme, jak s ní vynaložíme.

Na konci návštěvy byly paní ředitelce jako poděkování z naší strany předány dary. I paní ředitelka nás velmi mile překvapila a děti byly obdarovány malou taškou s upomínkovými věcmi a každá naše třída dostala metodickou pomůcku. Mobilitu hodnotíme velmi kladně, pro nás jako mateřskou školu je to velká příležitost. Vyjet s tak malými dětmi do zahraničí je nevídané. Již po první zkušenosti můžeme říci, že mobilita byla velice úspěšná, ku prospěchu všech. Jediné negativum bylo krátká časová dotace. Aby se vše stihlo s tak malými dětmi jak má, bylo by potřeba více dnů. Za naši MŠ se velice rádi zase do mobility zapojíme, protože akce sklidila velký úspěch a nadšení ze strany zúčastněných pedagogů, dětí a rodičů dětí, což je pro nás potřebná zpětná vazba.

Zpět