backdrop_mesto
Bratislava
Nizozemsko
Riga
previous arrow
next arrow

Mateřská škola Brno, Šromova 55, příspěvková organizace

Datum realizace: 12. 4. – 13. 4. 2023

Stát: Slovenská republika

Město: Bojnice, Kanianka

Mateřská škola Kanianka se nachází v Trenčianském kraji v okolí města Bojnice. Cílem mobilit byla digitalizace ve vzdělávání a rozvoj občanských kompetencí.

První aktivitou byla společná on-line hodina, kde se děti vzájemně seznámily a již zde zjistily, že hovoří každý jinou řečí. Při výjezdu si pak uvědomily, že každý stát má své hranice, státní symboly a odlišnou měnu. Děti pracovaly s mapou, určovaly barvy na vlajce, seznámily se se státními symboly obou států. Při vzájemném setkání zjistily, jak fungují interaktivní tabule a plnily různé úkoly z oblasti občanské i komunikační. Učily se názvy zvířat v obou jazycích při pobytu v ZOO i v MŠ, při hře komunikovaly se slovenskými kamarády.

Přijímající MŠ nachystala pro děti z MŠ Šromova nádhernou výzdobu prostor MŠ i zahrady v národních barvách, doplněnou o kulturní vystoupení jejich dětí. Paní učitelky sis dětmi ve třídách zacvičily a zopakovaly si názvy zvířat, dopravních prostředků v češtině i slovenštině, na příkladech si ukázaly, jak ssou naše jazyky podobné a zároveň rozdílné. Větší komunikační bariéru jsme vnímali u českých dětí, pro které je slovenština cizí jazyk. Děti slovenské se s češtinou setkávají více, jsou jim promítány pohádky a filmy v češtině a tudíž s porozuměním neměly až takové problémy.

Oproti našim školám není digitalizace na Slovensku tak hojně podporována. V každé třídě MŠ mají interaktivní tabuli, ale jiné digitální pomůcky v MŠ již nejsou. Do vzdělávání jsou zařazovány hry a aktivity prostřednictvím programů vytvořených pro interaktivní tabule. Programování, trasování, plánování a jiné IT hry však v MŠ nejsou a v současné době škola nemá prostředky na jejich zakoupení.

V MŠ je jídelna, do které děti přichází na přesnídávky, obědy i odpolední svačinky z celé MŠ. Z tohoto důvodu jsou upravené pevné režimové momenty a činnosti jsou přerušovány. Ve vzdělávání převládá frontální výuka, i když jsou třídy heterogenní. Děti jsou zpravidla přijímány od 3 let. Inkluzivní vzdělávání se zde příliš neřeší. Dle ředitelky školy je vyřízení asistenta pedagoga tak náročné, že se do této problematiky nepouští. Stává se tedy, že v běžné MŠ jsou vzdělávány děti se specifickými vzdělávacími potřebami bez jakéhokoliv personální podpory, či dalšího finančního příspěvku pro školu, např. na pomůcky. Školy hledají alternativy, např. personální podporu u dítěte s mentálním postižením dělá rodič v rámci dobrovolnictví,

Výjezd dětí se velmi vydařil. Děti, ale i paní učitelky z obou školek, setkání hodnotily kladně. Obě strany byly obohacené o mnoho zážitků a poznatků.

Petra Putnová, vedoucí mobility

ředitelka školy

Zpět