backdrop_mesto
Bratislava
Nizozemsko
Riga
previous arrow
next arrow

Mateřská škola Brno, Měřičkova 46

Datum realizace: 23. – 24. 4. 2025

Stát: Slovensko

Město: Štiavnicke Bane

V rámci krátkodobé mobility vyjelo na Slovensko celkem 35 dětí a 7 pedagogických pracovníků. Účastníci byli z běžných tříd i ze speciální logopedické třídy. Před samotnou mobilitou proběhly dva videohovory, při kterých jsme se seznámili s partnerskou mateřskou školou.

Prvního dne ráno jsme vyjeli směr Banská Štiavnica. Vzhledem k délce cesty byla naplánována zastávka na přírodně cenné lokalitě zvané Partyzánska lúka, která dětem poskytla možnost pohybového uvolnění a zároveň sloužila jako prostor pro environmentální vzdělávání. Děti zde pozorovaly místní flóru, vnímaly charakter krajiny a díky potůčku, který oblastí protéká, měly příležitost seznámit se s principy vodního ekosystému a jeho významem pro život v přírodě. Na tyto poznatky navazovaly výchovně vzdělávací činnosti podporující zvídavost a prožitkové učení. Po příjezdu do Banské Štiavnice a společném obědě následovala návštěva kreativní dílny Arte Misia, zaměřené na tradiční výrobu knih. Děti se aktivně zapojily do procesu výroby šité knihy a osvojily si základní poznatky z oblasti mediální výchovy a polygrafie. Výstupem byla vlastní kniha s názvem „Lakiho městečko“, která vznikla podle příběhů spojených s konkrétními místy ve městě. Každé dítě si tuto knihu odvezlo domů jako osobní památku a výsledek své práce. Tím došlo k propojení poznávání nového prostředí s konkrétním výstupem, který posiloval dětskou motivaci a vztah k četbě.

Následně jsme absolvovali procházku na Kalvárii, během které se děti seznamovaly s historickým a přírodním dědictvím regionu. Vzdělávací přínos spočíval především v rozvoji orientace v prostoru, vnímání krajinných prvků a porozumění významu kulturních památek. Děti byly vedeny k pozorování, kladení otázek a diskusi nad tím, co během cesty viděly.

Večer jsme zakončili reflexním programem. Pomocí her a řízené diskuse děti shrnuly své zážitky, sdílely nově osvojená slova z cizího jazyka, mluvily o přírodě, historii i o zážitcích z práce s knihou.

Druhý den začal přesunem všech účastníků do Základné školy s materskou školou Maxmiliána Hella ve Štiavnických Baních. Na tento den byly děti velmi dobře připraveny díky předchozím videohovorům. Tato předběžná interakce významně přispěla k odstranění počátečního ostychu a podpořila přirozenou chuť komunikovat i navzdory jazykové bariéře. Děti byly otevřené, aktivně navazovaly kontakt se slovenskými vrstevníky i dospělými, orientovaly se bez potíží v novém školním prostředí a spontánně používaly nově osvojená cizí slova.

ZŠ Maxmiliána Hella je výjimečná svým environmentálním zaměřením. Účastníci měli možnost proniknout do specifické oblasti vzdělávání související s ochranou přírody. Děti při prohlídce parku AVES pozorovaly místní faunu a flóru včetně savců a dravých ptáků. Se zájmem se zapojily do diskuse o ochraně přírody a významu péče o zvířata. Součástí programu byla také návštěva školní astronomické kopule, kde účastníci zhlédli poutavý příběh o vzniku vesmíru a noční obloze. Děti si tak rozšířily poznatky v oblasti přírodních věd, zejména astronomie, a prostřednictvím audiovizuální prezentace si vytvořily základní představu o vesmíru, planetách a střídání dne a noci.

Po skončení odborného programu následovalo neformální setkání s dětmi z místní mateřské školy. Společnými hrami a sdílením dojmů si účastníci upevnili jazykové dovednosti, navazovali přátelské vztahy a přirozeně propojovali vzdělávací zážitky s mezikulturní zkušeností.

Celý program proběhl hladce a přinesl dětem cenné zkušenosti – podpořil jejich samostatnost, sebevědomí a schopnost adaptace v novém prostředí. Rozvíjely se komunikačně, mezikulturně i jazykově, prohloubily si vztah k přírodě a porozuměly její ochraně.

Zpět