Datum realizace: 25. 4. – 26. 4. 2023
Stát: Slovenská republika
Město: Bratislava
Ve dnech 25. a 26. 4. 2023 jsme se s dětmi z naší MŠ zúčastnili vzdělávacího pobytu v Bratislavě v rámci projektu Erasmus+. V rámci tohoto výměnného pobytu měly děti možnost seznámit se nejen se vzděláváním v mateřské škole za hranicemi naší země, ale také se blíže seznámit s kulturou naší sousední země, Slovenska.
Během přípravy na cestu jsme děti v mateřské škole nejprve pomocí her, výtvarných a kognitivních aktivit blíže seznámili s oběma zeměmi, aby tak děti dokázaly přesněji rozeznat rozdíly i podobnosti, V tom nám pomohl cílený tematický blok – „Tady jsem doma“, zaměřený na znaky ČR, po kterém následovaly tematické aktivity zaměřené na poznávání států sousedících s ČR, především Slovenska. Tyto aktivity byly doplněny diskuzními a komunitními kruhy na téma „Má očekávání o výletu na Slovensko“.
Domluvili jsem se na společném propojení s partnerskou mateřskou školou Bohrova 1 v Bratislavě a dětmi, které nás budou na naší návštěvě očekávat. Připravili jsme si pro kamarády překvapení. Když jsme se v aktivitách seznamovali se školkou, kterou navštívíme, tak jsme poznali „Borkáčikov svet“ a naučili jsme se i motto našich kamarádů: „Borkáčik je školka hravá, pre detičky je tá pavá. Chodia do nej žabky, lienky, mravčekovia a aj včielky.“
Dne 13. 4. 2023 jsme se věnovali aktivitám v oblasti rozdílnosti českého a slovenského jazyka, také jsme hledali jejich shodu. Následovalo spojení meetingu pomocí aplikace Teams, kde jsme se ve společném videohovoru představili, seznámili jsem se a vzájemně jsme se pozdravili, zarecitovali jejich báseň a domluvili se na naše shledání.
Při samotné cestě jsme si společně s dětmi sdělovali naše očekávání a diskutovali o rozdílech mezi národy a současně si připomněli i část společné historie. Po příjezdu do Bratislavy nás pak čekala prohlídka okolí Bratislavského hradu. Kromě samotného hradu děti zaujala socha Svatopluka, stojící na nádvoří. Socha zde byla instalována v roce 2010 a jedná se o podobiznu 3. panovníka Velké Moravy. Během prohlídky hradu jsme se zaměřili na Slovenskou národní vlajku, vlající na stožáru. Prohlédli jsme si barvy i znaky a hledali rozdíly mezi vlajkou Slovenska a ČR.
Po prohlídce hradu jsme se přesunuli do hostitelské MŠ Bohrova, kde děti místním paním učitelkám a dětem předaly dárečky v podobě ručně dělaných květin, záložek do knih a pastelek. Absolvovali jsme krátkou prohlídku MŠ a seznámili se s třídami a zázemím školky. Velmi nás zaujala tělocvična, která je v MŠ zbudovaná. Je vybavena rotopedy pro děti, žebřinami a různým dalším sportovním náčiním. Také musím vyzdvihnout společenskou místnost, která v MŠ slouží všem dětem i dospělým. Děti měly za úkol pokusit se porozumět názvům tříd a říct, zda se některá označení tříd našich mateřských škol shodují. Zaujalo je, že některým slovům dobře rozumí, kdežto jiná jsou pro ně méně známá.
Po prohlídce MŠ Bohrova jsme se přesunuli do hotelu k ubytování a na oběd. Po krátkém odpočinku jsme se vydali poznávat okolí Bratislavy. Pro odpolední tematický blok jsme zvolili Sad Janka Krála, první rozárium v Bratislavě. Zda jsme se věnovali především prohlídce přírodních krás parku, obdivování místních soch a hraní pohybových her.
Po návratu z odpoledního tematického bloku jsme zamířili na večeři a poté se v rámci reflexe věnovali zpracování zážitků dne. Děti v komunitním kruhu sdělovaly, co se jim během dne líbilo a co je zaujalo. Dále také dostaly pracovní listy, ve kterých si mohly ověřit nově nabyté znalosti – barvy vlajky Slovenska, rozdíly mezi Slovenskem a ČR, kreslení Bratislavského hradu na základě vlastního prožitku. Intenzivně prožitý den jsme zakončili pohádkou Dobrodružství pod pantografem, která je psaná v českém i slovenském jazyce.
Následující den jsme se hned po snídani vydali do MŠ Bohrova, abychom se mohli zúčastnit části vzdělávacího programu. Ve třídě Včielek nás přivítala paní zástupkyně společně s dětmi ve věku 5-6 let. V této třídě jsme také trávili většinu dne. Děti se během spontánní hry seznámily a posléze společně s novými kamarády poznávaly prostředí třídy. Děti s obou mateřských škol také společně absolvovaly komunitní kruh a vyzkoušely si zpěv písní – s kolegyněmi ze Slovenska jsme se zaměřily na písně, které jsou podobné námětem a melodií, přesto však v odlišném jazyce (Když máš radost – keď jsi šťastný, prší prší..). Po společném čase stráveném ve třídě jsme se přesunuli na školní zahradu, kde děti zaujaly především některé herní prvky – kolotoč, pirátská loď se skluzavkou, horolezecká stěna a houpačka.
Po rušném dni stráveném v MŠ Bohrova jsme se rozloučili a čekal nás poslední blok našeho pobytu – poznávání bratislavské zoo. Pro tuto část jsme zvolili volnější tempo – projížďku po zoo vláčkem, který nás dovezl do nejkrásnější části zoo – k nosorožcům, lamám a pštrosům. Zde jsme využili prostor altánku pro krátkou relaxaci s reflexí zážitků z dnešního dne a pro závěrečné aktivity spojené s pozorováním zvířat.
Myslíme si, že děti absolvovaný pestrý program zaujal. Během pravidelných reflexí děti zmiňovali zaujetí kulturními památkami, rozdíly v řeči i srovnání obou mateřských škol, jejich podobností i rozdílů. Pro nás, pedagogické pracovníky, byla velmi zajímavá zkušenost práce s dětmi v zahraničím prostředí, líbilo se nám společně s nimi poznávat nová místa a kulturní prostředí. Jako přínosnou vnímáme možnost podívat se na zahraniční výuku v mateřské škole a srovnat tato poznání se vzděláváním v ČR.
Věříme tomu, že pro děti i pro pedagogy byla tato zkušenost velmi obohacující a jsem rády, že jsme se jako mateřská škola mohli do projektu Erasmus+ zapojit. Hlavně se moc těšíme na další prohlubování naší spolupráce s partnerskou školou, další výzvy a cíle, které bychom chtěli společně uskutečnit a formou prožitkového učení získávat nové vědomosti, dovednosti a znalosti.
Mgr. Ivana Horká
Bc. Lucie Andrysíková
Mgr. Pavlína Janíčková