backdrop_mesto
Bratislava
Nizozemsko
Riga
previous arrow
next arrow

Základní škola a mateřská škola Brno, Křenová 21, příspěvková organizace

Datum realizace: 20.05. – 23.05. 2024

Stát: Slovensko

Město: Bratislava

Cíle mobility, které jsme si stanovili, byly naplněny s velkým úspěchem. Prvním cílem byla podpora rozvoje kompetencí našich žáků. V rámci mobility měli možnost rozvíjet své dovednosti a získávat nové zkušenosti prostřednictvím různých aktivit. Tímto způsobem jsme podpořili jejich samostatnost, sebevědomí a rozvoj interkulturního povědomí.

Druhým cílem byla podpora spolupráce ve vzdělávání na mezinárodní úrovni v tématu podpory odpovědného občanství a odpovědné účasti na demokracii. Naši žáci se aktivně zapojili do diskusí, workshopů a projektů zaměřených na tato témata. Tímto způsobem jsme jim pomohli lépe porozumět hodnotám EU a podpořili jejich aktivní zapojení do demokratického života.

Mobilita také přinesla našim žákům možnost navázat kontakty s vrstevníky ze zahraničí. Během pobytu v Bratislavě se naši žáci seznámili s novou kulturou a zemí. Tato mezinárodní interakce posílila jejich sociální dovednosti a otevřela jim nové perspektivy.

Naši žáci prokázali výjimečnou ochotu a nadšení účastnit se všech organizovaných aktivit. S radostí spolupracovali v heterogenních týmech a překonávali překážky společně. Jejich pozitivní postoj a aktivní přístup přispěly k vytvoření příjemné a inspirativní atmosféry během celé mobility.

Všichni účastníci této mobility si odnesli mnoho cenných zkušeností a vzpomínek. Věříme, že tato skupinová mobilita přispěla ke zvýšení jejich sebevědomí, rozšíření obzorů a povědomí o světě. Naše žáky jsme povzbudili k aktivnímu zkoumání a objevování nových věcí, ať už se jednalo o historii, kulturu, tradiční hodnoty nebo sociální otázky Slovenska.

Naši žáci absolvovali také terénní výuku v Bratislavě, konkrétně v ZOO Bratislava, na Bratislavském hradě, vyhlídkové věži UFO, televizní věži Kamzík, po cestě na mobilitu pak v Lednicko-valtickém areálu a po cestě z mobility u vodního díla Gabčíkovo. Tato výuka představovala významnou součást naší mobility a poskytla našim žákům jedinečnou možnost prozkoumat a lépe porozumět místní historii, kultuře a tradicím. Během terénní výuky v Bratislavě měli naši žáci příležitost prozkoumat historická místa, architekturu a památky, které toto město nabízí. Zároveň získali cenné poznatky o životě v Bratislavě.

Návštěva ZOO Bratislava byla pro naše žáky fascinujícím zážitkem. Zde měli možnost nahlédnout do světa exotických zvířat a poznat různé aspekty péče o ně. Výhled z vyhlídkové věže UFO a televizní věže Kamzík nabídl nezapomenutelné panoramatické pohledy na Bratislavu, což přineslo další rozměr jejich vzdělávací zkušenosti.

Tato terénní výuka přinesla našim žákům praktické zkušenosti, které jim pomohly lépe si osvojit učivo a propojit teoretické poznatky s reálným světem. Navíc tato aktivita posílila jejich schopnost týmové spolupráce, komunikace a adaptace na nové prostředí.

V rámci této mobility jsme také důrazně podporovali rovné příležitosti pro každého jedince. Všichni naši žáci měli stejnou možnost zapojit se do aktivit a vyjádřit své názory a myšlenky. Tím jsme podporovali jejich osobní rozvoj a přispěli k vytvoření inkluzivního prostředí, kde se každý cítil respektován a oceněn.

Chceme zdůraznit, že mobilita pro naše žáky představovala velký přínos. Nejenže si rozšířili své znalosti a dovednosti, ale také si odnesli zážitky a dojmy, které budou mít dlouhodobý vliv na jejich osobní i akademický růst. Jsme hrdí na jejich úsilí, angažovanost a pozitivní přístup, který přinesli do této mobility.

Základní škola a Mateřská škola Brno, Jana Broskvy 3, příspěvková organizace

Datum realizace: 15.05. – 17.05. 2024

Stát: Slovensko

Město: Krajné

Děti a žáci měli možnost v rámci projektu Erasmus+ se zapojit do skupinové mobility a navštívili naši spřátelenou školu ZŠ a MŠ Krajné na Slovensku.

Hlavním cílem tohoto třídenního programu byla environmentální a jazyková výchova, tedy seznámení s jazykovými odlišnostmi a porozumění slovenskému jazyku, ekologická výchova a učení prožitkem, utváření pozitivního a ohleduplného vztahu k přírodě a k sobě navzájem.

V základní škole s mateřskou školou v Krajném nás velice mile přijali, žáci se rozdělili do skupinek podle ročníků a plnili různé aktivity společně se svými slovenskými vrstevníky. Někteří společně počítali a poznávali okolí školy, jiní se zase učili navzájem české a slovenské písničky, něco z pověstí, další si hráli na zvířátka a nacvičovali spolu pohádku. Všichni využili různé venkovní prostory, které má škola v okolí k dispozici. Žáci tak poznávali jazykové odlišnosti a podobnosti, rozvíjeli své komunikativní a sociální kompetence.

Děti z mateřské školy měly možnost se zapojit do společných aktivit, ať už hudebních, pohybových či různě interaktivních, při kterých rozvíjely svou slovní zásobu a kooperativní myšlení. Pak pokračovali venku v dalších aktivitách tematicky zaměřených na hospodářská zvířata, kde docházelo k dalšímu vzájemnému porozumění.

Na závěr našeho poznávání slovenské přírody a kultury jsme zavítali na jih do včelařství Adonis, nedaleko Bratislavy, kde jsme absolvovali interaktivní program.

Tato mobilita naplnila své předpoklady, cíle našeho programu byly splněny.

Základní škola a Mateřská škola Brno, Bosonožské nám. 44, příspěvková organizace

Datum realizace: 04.03. – 08.03. 2024

Stát: Slovensko

Město: Sliač

Mobilitu žáků naší školy, která se uskutečnila v březnu roku 2024 hodnotíme jednoznačně pozitivně. Podařilo se navázat kontakt se zahraniční školou a skrze nízkou jazykovou bariéru a touhu porozumět si došlo k významnému posunu v kompetencích zapojených žáků i učitelů. Přes počáteční obavy, zda vše zvládneme, se podařilo vybrat adepty pro skupinovou mobilitu a přes online prostředí se spojit s hostitelskou školou.

Příprava výjezdu, který byl navíc obohacen přítomností dalších zahraničních škol v hostitelské škole a samotný výjezd se nesly v duchu tvořivé spolupráce. Po příjezdu na Slovensko byli žáci přiřazeni ke svým hostitelům. Výhoda ubytování v rodinách předčila naše očekávání a přispěla k hlubšímu propojení mezi hostiteli a hosty. Společné aktivity ve škole – jazykové obohacování, tvoření, práce s ICT technologiemi, poznávání kulturních odlišností, sportovní aktivity – byly jednoznačně přínosné.

Seznamování s historií lokality prostřednictvím návštěv historických a kulturních míst blízkého okolí přispěla porozumět vývoji této oblasti jejich specifikům a odlišnostem.

Žáci, jejich rodiče i učitelé hodnotili skupinovou mobilitu jako náročnou, ale cennou zkušenost, která přispěla k rozvoji jejich kompetencí. Celá mobilita se podařila a nebyl zaznamenán žádný zdravotní nebo technický problém. Rádi budeme v příštích letech v podobných mobilitách pokračovat.

Základní škola a mateřská škola Brno, nám. 28. října

Datum realizace: 10. 4. – 11. 4. 2024

Stát: Slovensko

Město: Bratislava

Dne 10.-11.4.2024 se naše škola ZŠ a MŠ Brno, nám. 28. října 22  zúčastnila vzdělávacího programu Erasmus+ pro skupinové aktivity a to návštěvou  ZŠ Hlboká cesta Bratislava, Slovensko.

Vzdělávacího programu se zúčastnilo 30 žáků 5.-8. ročníků, zástupců Žákovského parlamentu, žáků pravidelně spolupracujících s pedagogy na vnitřním dění ve škole, účastnících se pravidelně akcí školy, podílejících se na organizaci jednotlivých akcí, které doprovodili pedagogové  školy.

Samotnému výjezdu předcházela dvě online setkání 22.3. a 9.4.2024 s přijímající školou a nástin společných aktivit při samotném setkání.

Dvoudenní vzdělávací program byl velmi pestrý, zajímavý a poučný.

Největší úspěch měla práce ve skupinách – účastníci si rozšířili interkulturní povědomí, samostatnost, sebevědomí a své komunikační schopnosti. Proběhla prezentace žákovské samosprávy, participativní metody – dialog účastníků, vrstevnické učení – porovnávání podobností a rozdílů mezi životem i jazykem obou zemí.

Badatelská aktivita v ulicích města a Bratislavského hradu a jeho okolí byla nezapomenutelným zážitkem.

Vzdělávací program byl všemi zúčastněnými hodnocen velmi kladně.

Účastníci byli schopni aktivního a odpovědného zapojení do jednotlivých aktivit. Velkou přidanou hodnotou bylo porovnávání, sdílení zkušeností a v neposlední řadě získávání inspirace pro další rozvoj na vlastní škole.

Rádi bychom se i v příštích letech takových vzdělávacích programů v rámci Erasmus+ účastnili.

Základní škola a Mateřská škola Brno, Merhautova 37,příspěvková organizace

Datum realizace: 21. 11. – 24. 11. 2023

Stát: Slovensko

Město: Drievnica

Hlavním cílem mobility bylo posilnění evropského rozměru výuky a učení.  Dalšími cíli byl rozvoj kompetencí a poznávání jiné kultury ve vztahu ke společným evropským souvislostem.

Ke splnění cílů byly naplánovány aktivity, které směřovaly:

  • k podpoře povědomí o společném evropském dědictví a rozmanitosti,
  • podpoře hodnot inkluze, tolerance a demokratické účasti.

Před samotnou mobilitou se žáci v předmětech český jazyk, výtvarná výchova, informatika, zeměpis a přírodopis seznamovali s prostředím země, kterou navštíví. Diskutovali nad tématy společného státu, o tom co jednotlivé země spojuje. Za pomocí IT techniky vyhledávali místa,
která navštíví a zjišťovali o nich informace, které pak mohou využít a porovnat se skutečností.
Důležitou části přípravné fáze byla online setkání žáků naší školy s žáky z partnerské školy. Setkání pomohla ke zvýšení komunikačních a sociálních kompetencí žáků.

Doprava na hotel a do partnerské školy byla realizována přes autobus Dopravního podniku města Brna a byla zcela bezproblémová. Cestou z Brna na ubytování byla cílená zastávka ve Vysokých Tatrách. Zde se žáci rozdělili dle svých zájmů do dvou skupin – první část navštívila vzdělávací park Tricklandia, druhá část si udělala lanovkou výlet na Hrebienok, kde pomocí mapy vyhledávali místní vodopády.

STŘEDA – 22. 11. 2023
  • Dopolední program v partnerské škole:
    • seznámení žáků a pedagogů z obou škol,
    • prohlídka školy,
    • ředitel partnerské školy seznámil naše žáky s historií, geografií a kulturou východního Slovenska, poté následovaly otázky a diskuze
    • žáci z obou škol společně vytvářeli výtvarné nástěnky s tematikou života v obou zemích – následně své výtvory prezentovali před ostatními
    • společný oběd ve školní jídelně
  • Odpolední program:
    • Bardejovské kúpele – komentovaná prohlídka skanzenu, na které se žáci seznámili s životem na východním Slovensku na přelomu 19. a 20. století
    • Bardejov – prohlídka historické části města zapsaného v seznamu UNESCO
  • Večerní program:
    • Po společné večeři proběhla neformální diskuze, při které byl zhodnocen uplynulý den – žáci byli velmi spokojeni, nejvíce je zaujal pan ředitel, který svým projevem žáky nadchl a dále pak centrum Bardejova.
ČTVRTEK – 27. 04. 2023
  • Dopolední program v partnerské škole:
    • Taneční a pěvecké vystoupení žáků z obou škol
    • Rozloučení s žáky a pedagogy z partnerské školy
  • Odpolední program:
    • Opaľové doly – komentovaná prohlídka v prostorách opálových dolů, které jsou jediné v Evropě
    • Město Košice – kometovaná prohlídka historické části města Košice
    • Ochutnávka tradičních slovenských specialit
  • Večerní program:
    • Při společné večeři opět proběhla neformální diskuze, při které byl zhodnocen uplynulý den – žákům se tento den líbil ještě více než ten první. Nedokázali přesně říci, co bylo nejlepší.

Žáky byla mobilita hodnocena velmi kladně. S náplní byli spokojeni a při diskuzích uváděli, že kromě toho, že navázali i nová přátelství a utužil se i vztah mezi spolužáky a učiteli, se toho mnoho nového naučili a navštívili spoustu zajímavých míst.

Důležitou součástí vzdělávacího programu byl i fakt, že mobility se zúčastnili žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí. Jejich rodiče jsou často ve svízelných finančních situacích a návštěvu těchto míst by si se svými dětmi nemohli dovolit.

Pedagogové se při zhodnocení mobility shodli, že všechny vzdělávací cíle, které si před mobilitou naplánovali, splnili a hodnotí celou akci za velmi zdařilou a obohacující nejenom pro žáky, ale i pro ně samotné. Nově nabité znalosti využijí ve svých předmětech a budou je sdílet s kolegy na metodickém sdružení a předmětových komisích.

Základní škola a mateřská škola Brno, Jihomoravské nám. 2

Datum realizace: 19. 11. – 25. 11. 2023

Stát: Nizozemí

Město: Amsterdam

V rámci projektu ERASMUS+ se účastnili výjezdu do zahraničí žáci 2. stupně ZŠ ve věku 11 až 16 let v počtu 39. S doprovodem pedagogů Mgr. Vojtěch Pavliska, Mgr. Eliška Klimešová, Mgr. Vladimíra Šiková, Mgr. Renata Svačinová a Mgr. Kateřina Tomanová.

Cílem zahraničního výjezdu bylo zdokonalení komunikačních dovedností v cizím jazyce, rozvoj počítačové a digitální gramotnosti a posílení sociálních dovedností.

V průběhu celého výjezdu žáci natáčeli videa, která po návratu promítnuli všem žákům 2. st. ZŠ. Při jejich pořizování rozvíjeli digitální gramotnost a sociální dovednosti.

První den zahrnoval adaptaci a spolupráci účastníků při ubytování v Magdeburgu, Německo, s následným vyhodnocením denních aktivit a evaluací.

Druhý den zahrnoval cestu do Amsterdamu, ubytování, adaptaci a terénní aktivity v historickém centru s důrazem na rozvoj kompetencí v cizích jazycích a digitální gramotnosti. Probíhaly i poslední přípravy společných aktivit a prezentací.

Třetí den byl věnován návštěvě Ir. Lely lyceum, společným aktivitám ve škole, rozvoji jazykových, digitálních a komunikačních kompetencí. Sledovala se i demokratická výchova a proběhlo srovnání krajiny, kultury a jazyků.

Čtvrtý den byl zaměřen na poznávání kultury země, komunikační dovednosti a terénní výuku v Zaanse Shans. Probíhala i prezentace o ČR před partnerskou školou, s důrazem na zlepšení digitálních kompetencí.

Pátý den zahrnoval vrstevnické a zkušenostní učení v Ir. Lely lyceum, terénní výuku v historickém centru Amsterdamu a sociální program s aktivitami zaměřenými na vliv rolí ve skupině a výchovu k demokracii.

Šestý den byl věnován terénní výuce v Magdeburgu s cílem rozvoje jazykových kompetencí a digitální gramotnosti při úpravě videí o Holandsku.

Sedmý den zahrnoval ráno odjezd do ČR, reflexi pobytu a odpolední návrat.

V rámci reflexe pobytu bylo konstatováno příjemné klima, dodržování pitného režimu a pravidelné stravování. Zdravotní otázky byly ošetřeny a nevyskytl se žádný úraz. Žáci se chovali slušně a respektovali pravidla bezpečnosti po celou dobu zájezdu.

Mobilita byla pro žáky i učitele velmi přínosná, nejen díky získaným zkušenostem a informacím, ale také díky navázání spolupráce s Ir. Lely Lyceum. Získané informace o začleňování digitálních technologií do výuky přispěly k porovnání metod a plánování činností. Cíle mobility byly úspěšně naplněny a doufáme, že se podaří realizovat další mobility žáků.

Základní škola a Mateřská škola Brno, Merhautova 37, příspěvková organizace

Datum realizace: 25. 4. – 28. 4. 2023

Stát: Slovenská republika

Město: Prešov

Cílem skupinové mobility bylo v rámci vzdělávacího programu seznámit žáky s geografií, historií a kulturou jiné země. K dosažení cílů byly v závislosti na typu aktivity využity různé vzdělávací metody a formy se zaměřením na podporu klíčových kompetencí žáků.

Mobilitě předcházela přípravná část, ve které proběhly následující aktivity:

  • Vytvoření videa o naší škole k prezentaci žákům hostitelské školy (rozvoj kompetencí – komunikativní, digitální).
  • Online setkání prostřednictvím komunikačního nástroje Google Meet (rozvoj kompetencí – komunikativní, digitální).
  • V předmětu ZEMĚPIS byly probrány základní geografické informace o Slovensku, konkrétně se zaměřením na oblast Vysokých Tater a Prešovského kraje.
  • V předmětu DĚJEPIS se vyučující ve výuce zaměřil na společné dějiny obou států a s žáky společně diskutovali nad výhodami a nevýhodami společného státu. Seznámili se také s historií Štrbského hradu a kapituly.
  • V předmětu PŘÍRODOPIS se žáci seznámili s typy jeskyní, faunou a flórou, která se v jeskyních nachází. Dále si společně na internetu vyhledávali informace o živé a neživé přírodě na Slovensku.
  • V předmětu HUDEBNÍ VÝCHOVA se žáci naučili slovenskou hymnu a další slovenské písně.
  • V předmětech ČESKÝ JAZYK a VÝTVARNÁ VÝCHOVA vytvářeli žáci s vyučujícími upomínkové předměty pro žáky z hostitelské školy (medaile z hlíny, papírové záložky do knihy, dřevěné přívěsky).

Skupinová mobilita se konala v termínu 25. – 28. 4. 2023.

První a poslední den byl využit k dopravě, vzdělávací program se konal ve dnech 26. – 27. 4. 2023.

STŘEDA – 26. 04. 2023

  • Dopolední program v hostitelské základní škole:
    • seznámení žáků a pedagogů z obou škol,
    • prohlídka školy,
    • prezentace videa o naší škole vytvořená žáky,
    • společný oběd ve školní jídelně (všechny tyto aktivity rozvíjely kompetenci komunikativní, sociální a občanskou).
  • Odpolední program:
    • Prohlídka Spišského hradu a Spišské kapituly – cílem bylo prohloubení vědomostí o historických funkcích hradu, vysvětlen byl pojem Památka UNESCO a na konkrétních situacích bylo názorně předvedeno, jak se na hradech žilo (rozvoj kompetence k učení).
    • Prohlídka jeskyně Zlá diera, kde došlo k blízkému kontaktu s živými obyvateli jeskyně – netopýry (rozvoj kompetence k učení a pracovní).
  • Večerní program:
    • Při společné večeři proběhla neformální debata, při které byl zhodnocen uplynulý den – od všech žáků byl hodnocen velmi kladně.

ČTVRTEK – 27. 04. 2023

  • Dopolední program v hostitelské základní škole:
    • Společný československý kvíz – čeští a slovenští žáci se rozdělili do 6 týmů (v každém týmu byli zastoupeni žáci z obou zemí). Přes notebook jim byly čteny otázky týkající se obou zemí. Žáci v týmech společně konzultovali své odpovědi. Kvíz byl následně vyhodnocen (rozvoj kompetence k učení, komunikativní, sociální a pracovní).
    • Společný oběd ve školní jídelně.
    • Rozloučení s žáky a pedagogy z hostitelské školy.
  • Odpolední program:
    • Návštěva Vysokých Tater. Zubačkou se žáci z obce Štrba přesunuli na Štrbské pleso. Zde proběhla vzdělávací aktivita formou pozorování a individuálního čtení informačních tabulí kolem plesa. Při okruhu kolem plesa žáci plnili i různé sportovní úkoly (rozvoj kompetence pracovní).
    • Oběd v tradiční slovenské kolibě – žáci společně poobědvali a seznámili se s tradičními pokrmy slovenské kuchyně (rozvoj kompetence občanské).
    • Tricklandia – při této aktivitě žáci objevovali různé fyzikální jevy – antigravitace, optické klamy, zrcadla aj. (rozvoj kompetence k učení, digitální a pracovní).
  • Večerní program:
    • Při společné večeři opět proběhla neformální debata, při které byl zhodnocen uplynulý den, byl hodnocen velmi pozitivně.
    • Po večeři došlo i na ochutnávku tradičních slovenských specialit.

Žáci hodnotili celý průběh mobility jako velmi zdařilý. S náplní vzdělávacího programu byli spokojeni a při neformálních rozhovorech uváděli, že je mobilita obohatila nejen po stránce edukativní, ale že navázali i nová přátelství a utužil se i vztah mezi spolužáky a učiteli.

Důležitou součástí vzdělávacího programu byl i fakt, že mobility se zúčastnili žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí. Jejich rodiče jsou často ve svízelné finanční situaci a návštěvu těchto míst by si se svými dětmi nemohli dovolit.

Pedagogové se při zhodnocení mobility shodli, že všechny vzdělávací cíle, které si před mobilitou naplánovali a splnili.

Základní škola a Mateřská škola Brno, Merhautova 37, příspěvková organizace

Datum realizace: 19. 4. – 21. 4. 2023

Stát: Slovenská republika

Město: Raslavice

Cílem vzdělávacího programu ERASMUS+ bylo poznávání podmínek života v cizí zemi. Jako partnerskou školu jsme zvolili ZŠ Raslavice, okr. Bardejov.

Přípravy na mobilitu provázelo velké nadšení a očekávání. Všichni žáci a učitelé, kteří cestovali na Slovensko, vytvořili pevný kolektiv, který se podílel na vytváření všech detailů vzdělávacího programu.

Celý vzdělávací pobyt proběhl podle hesla: UČÍM SE, POZORUJI, POZNÁVÁM!

UČÍM SE

  • Pro mnohé děti již cesta vlakem byla učením. Naučili jsme se cestovat, přestupovat, orientovat se v jízdním řádu, chovat se správně v prostředcích hromadné dopravy.
  • Učili jsme se rozumět cizí řeči, která je tak blízká českému jazyku.
  • Učili jsme se o Slovensku, Raslavicích, o historii východního Slovenska, o památkách UNESCO.     

POZORUJI

  • Pozorovali jsme odlišné i stejné stránky života obyvatel SR.
  • Pozorovali jsme rozdíly mezi vzděláváním na Slovensku a u nás.

POZNÁVÁM

  • Poznávali jsme nádherné historické památky. 
  • Poznávali jsme historii a současnost slovenského národa.

NAŠLI jsme nové kamarády a ZÍSKALI jsme nové zkušenosti.

Vzdělávací program ERASMUS+ je velkým přínosem pro žáky i učitele a tato mobilita splnila svůj cíl.

Základní škola a mateřská škola Brno, Křenová 21, příspěvková organizace

Datum realizace: 15. 5. – 18. 5. 2023

Stát: Polsko

Město: Jedlnina-Letnisko

Cíle mobility, které jsme si stanovili, byly naplněny. Prvním cílem byla podpora rozvoje kompetencí našich žáků. V rámci mobility měli možnost rozvíjet své dovednosti a získávat nové zkušenosti prostřednictvím různých aktivit. Tímto způsobem jsme podpořili jejich samostatnost, sebevědomí a rozvoj interkulturního povědomí.
Druhým cílem byla podpora spolupráce ve vzdělávání na mezinárodní úrovni podpory odpovědného občanství a odpovědné účasti na demokracii. Naši žáci se aktivně zapojili do diskuzí, workshopů a projektů zaměřených na tato témata. Tímto způsobem jsme jim pomohli lépe porozumět hodnotám EU a podpořili jejich aktivní zapojení do demokratického života.
Mobilita také přinesla našim žákům možnost navázat kontakty s vrstevníky ze zahraničí. Během pobytu v Jedlnina-Letnisko se naši žáci seznámili s novou kulturou a zemí. Tato mezinárodní interakce posílila jejich sociální dovednosti a otevřela jim nové perspektivy.
Naši žáci prokázali výjimečnou ochotu a nadšení účastnit se všech organizovaných aktivit. S radostí spolupracovali v heterogenních týmech a překonávali překážky společně. Jejich pozitivní postoj a aktivní přístup přispěly k vytvoření příjemné a inspirativní atmosféry během celé mobility.
Všichni účastníci této mobility si odnesli mnoho cenných zkušeností a vzpomínek. Věříme, že tato skupinová mobilita přispěla ke zvýšení jejich sebevědomí, rozšíření obzorů a povědomí o světě. Naše žáky jsme povzbudili k aktivnímu zkoumání a objevování nových věcí, ať už se jednalo o historii, kulturu, tradiční hodnoty, nebo sociální otázky Polska.
Naši žáci absolvovali také terénní výuku ve městě Radom a ve skanzenu Radomské vsi. Tato výuka představovala významnou součást naší mobility a poskytla našim žákům jedinečnou možnost prozkoumat a lépe porozumět místní historii, kultuře a tradicím.
Během terénní výuky měli naši žáci příležitost prozkoumat historická místa, architekturu a památky, které zdejší město nabízí. Zároveň získali cenné poznatky o životě v tomto městě.
Návštěva skanzenu Radomské vsi byla pro naše žáky fascinujícím zážitkem. Zde měli možnost nahlédnout do minulosti a poznat život polského venkovského obyvatelstva prostřednictvím autentických historických budov, tradičních řemesel a zemědělských technik.
Tato terénní výuka přinesla našim žákům praktické zkušenosti, které jim pomohly lépe si osvojit učivo a propojit teoretické poznatky s reálným světem. Navíc tato aktivita posílila jejich schopnost týmové spolupráce, komunikace a adaptace na nové prostředí.
V rámci této mobility jsme také důrazně podporovali rovné příležitosti pro každého jedince. Všichni naši žáci měli stejnou možnost zapojit se do aktivit a vyjádřit své názory a myšlenky. Tím jsme podporovali jejich osobní rozvoj a přispěli k vytvoření inkluzivního prostředí, kde se každý cítil respektován a oceněn.
Chceme zdůraznit, že mobilita byla pro naše žáky velkým přínosem. Nejenže si rozšířili své znalosti a dovednosti, ale také si odnesli zážitky a dojmy, které budou mít dlouhodobý vliv na jejich osobní i akademický růst. Jsme hrdí na jejich úsilí, angažovanost a pozitivní přístup, který do této mobility přinesli.

Základní škola a Mateřská škola, Brno, Jana Broskvy 3, příspěvková organizace

Datum realizace: 10. 5. – 12. 5. 2023

Stát: Slovenská republika

Město: Krajné

Ve dnech 10. 5. – 12. 5. 2023 proběhla v rámci projektu Erasmus+ mobilita žáků. Žáci a jejich pedagogický doprovod navštívili spřátelenou školu ZŠ a MŠ Krajné na Slovensku. Hlavním cílem této mobility byla environmentální a jazyková výchova – poznání odlišností, porozumění a seznámení se s jiným životním stylem  v podhůří Malých Karpat s důrazem na rozvoj komunikativních kompetencí. Všichni účastníci mobility navštívili malý statek v Nemšové, který se zaměřuje na chov koní a dobytka. Žáci měli možnost ověřit si své znalosti z chovu hospodářských zvířat a zároveň si ověřili orientaci v terénu lehkou procházkou na rozhlednu Malý Jelenec a poté túrou na Trenčínský hrad. Poté následovalo seznámení s prostředím ZŠ a MŠ Krajné. Jedná se o menší školu, která přijímá žáky ze všech přilehlých obcí. Škola je velmi dobře vybavena jak po stránce digitální, tak i po stránce environmentální. Hlavní předností jsou venkovní prostory – venkovní altány, sportoviště a venkovní učebny. Škola má také vlastní úly, kde se žáci mohou věnovat včelařství. Další oblíbenou aktivitou je turistický kroužek, do kterého je zapojeno mnoho žáků. Žáci naší školy byli zapojeni do vzdělávacího procesu se slovenskými žáky. Program byl zaměřen na jazykové odlišnosti, péči o životní prostředí a udržitelnost. Tato aktivita byla velmi kladně přijata oběma stranami a prolomila jistý ostych mezi žáky. S turistickým kroužkem poté následoval výšlap na Čachtický hrad. Ukončením našeho pobytu byla návštěva hlavního města Bratislavy, poznávání místních památek  a ochutnávka typického slovenského jídla. Obklopeni překrásnou přírodou a přátelským přijetím kolektivem žáků a pedagogů ZŠ Krajné byly naplněny všechny cíle a byla navázána spolupráce se spřátelenou školou. Doufáme, že v příštím roce přivítáme slovenské žáky a učitele u nás.