Základní škola a Mateřská škola Brno, Merhautova 37, příspěvková organizace
Datum realizace: 25. 4. – 28. 4. 2023
Stát: Slovenská republika
Město: Prešov
Cílem skupinové mobility bylo v rámci vzdělávacího programu seznámit žáky s geografií, historií a kulturou jiné země. K dosažení cílů byly v závislosti na typu aktivity využity různé vzdělávací metody a formy se zaměřením na podporu klíčových kompetencí žáků.
Mobilitě předcházela přípravná část, ve které proběhly následující aktivity:
Vytvoření videa o naší škole k prezentaci žákům hostitelské školy (rozvoj kompetencí – komunikativní, digitální).
Online setkání prostřednictvím komunikačního nástroje Google Meet (rozvoj kompetencí – komunikativní, digitální).
V předmětu ZEMĚPIS byly probrány základní geografické informace o Slovensku, konkrétně se zaměřením na oblast Vysokých Tater a Prešovského kraje.
V předmětu DĚJEPIS se vyučující ve výuce zaměřil na společné dějiny obou států a s žáky společně diskutovali nad výhodami a nevýhodami společného státu. Seznámili se také s historií Štrbského hradu a kapituly.
V předmětu PŘÍRODOPIS se žáci seznámili s typy jeskyní, faunou a flórou, která se v jeskyních nachází. Dále si společně na internetu vyhledávali informace o živé a neživé přírodě na Slovensku.
V předmětu HUDEBNÍ VÝCHOVA se žáci naučili slovenskou hymnu a další slovenské písně.
V předmětech ČESKÝ JAZYK a VÝTVARNÁ VÝCHOVA vytvářeli žáci s vyučujícími upomínkové předměty pro žáky z hostitelské školy (medaile z hlíny, papírové záložky do knihy, dřevěné přívěsky).
Skupinová mobilita se konala v termínu 25. – 28. 4. 2023.
První a poslední den byl využit k dopravě, vzdělávací program se konal ve dnech 26. – 27. 4. 2023.
STŘEDA – 26. 04. 2023
Dopolední program v hostitelské základní škole:
seznámení žáků a pedagogů z obou škol,
prohlídka školy,
prezentace videa o naší škole vytvořená žáky,
společný oběd ve školní jídelně (všechny tyto aktivity rozvíjely kompetenci komunikativní, sociální a občanskou).
Odpolední program:
Prohlídka Spišského hradu a Spišské kapituly – cílem bylo prohloubení vědomostí o historických funkcích hradu, vysvětlen byl pojem Památka UNESCO a na konkrétních situacích bylo názorně předvedeno, jak se na hradech žilo (rozvoj kompetence k učení).
Prohlídka jeskyně Zlá diera, kde došlo k blízkému kontaktu s živými obyvateli jeskyně – netopýry (rozvoj kompetence k učení a pracovní).
Večerní program:
Při společné večeři proběhla neformální debata, při které byl zhodnocen uplynulý den – od všech žáků byl hodnocen velmi kladně.
ČTVRTEK – 27. 04. 2023
Dopolední program v hostitelské základní škole:
Společný československý kvíz – čeští a slovenští žáci se rozdělili do 6 týmů (v každém týmu byli zastoupeni žáci z obou zemí). Přes notebook jim byly čteny otázky týkající se obou zemí. Žáci v týmech společně konzultovali své odpovědi. Kvíz byl následně vyhodnocen (rozvoj kompetence k učení, komunikativní, sociální a pracovní).
Společný oběd ve školní jídelně.
Rozloučení s žáky a pedagogy z hostitelské školy.
Odpolední program:
Návštěva Vysokých Tater. Zubačkou se žáci z obce Štrba přesunuli na Štrbské pleso. Zde proběhla vzdělávací aktivita formou pozorování a individuálního čtení informačních tabulí kolem plesa. Při okruhu kolem plesa žáci plnili i různé sportovní úkoly (rozvoj kompetence pracovní).
Oběd v tradiční slovenské kolibě – žáci společně poobědvali a seznámili se s tradičními pokrmy slovenské kuchyně (rozvoj kompetence občanské).
Tricklandia – při této aktivitě žáci objevovali různé fyzikální jevy – antigravitace, optické klamy, zrcadla aj. (rozvoj kompetence k učení, digitální a pracovní).
Večerní program:
Při společné večeři opět proběhla neformální debata, při které byl zhodnocen uplynulý den, byl hodnocen velmi pozitivně.
Po večeři došlo i na ochutnávku tradičních slovenských specialit.
Žáci hodnotili celý průběh mobility jako velmi zdařilý. S náplní vzdělávacího programu byli spokojeni a při neformálních rozhovorech uváděli, že je mobilita obohatila nejen po stránce edukativní, ale že navázali i nová přátelství a utužil se i vztah mezi spolužáky a učiteli.
Důležitou součástí vzdělávacího programu byl i fakt, že mobility se zúčastnili žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí. Jejich rodiče jsou často ve svízelné finanční situaci a návštěvu těchto míst by si se svými dětmi nemohli dovolit.
Pedagogové se při zhodnocení mobility shodli, že všechny vzdělávací cíle, které si před mobilitou naplánovali a splnili.