Datum realizace: 24. 4. – 25. 4. 2023
Stát: Slovenská republika
Město: Štiavnické Bane, Banská Štiavnica
V rámci mobility účastníků vyjelo v uvedeném termínu na Slovensko z Mateřské školy Brno, Měřičkova 46, příspěvková organizace, 35 dětí ve věku 5 – 7 let a 7 pedagogů. Účastníci byli složeni z tříd běžných a speciální třídy logopedické. Vzdělávání probíhalo podle školního vzdělávacího plánu „Světe, div se, já jsem tu“. Kladl se důraz na socio-emoční rozvoj s přihlédnutím k individuálním zvláštnostem účastníků a možnosti výběru z pestré nabídky činností. Výchovně-vzdělávací program byl rozdělen do dvou dnů, během kterých se uskutečnila exkurze do památkově chráněného města Banská Štiavnica, do dílny Arte Misia v Banské Štiavnici zaměřené na proces výroby šitých knih a do Základní školy s materskou školou Maxmiliána Hella Štiavnické Bane.
Všichni účastníci mobility měli sraz u mateřské školy s odjezdem v 8 hodin ráno. Cesta autobusem proběhla bez obtíží. Při první zastávce se účastníci seznámili s prostředím zámeckého památkově chráněného parku Malacky, kde proběhly výchovně-vzdělávací aktivity zaměřené na rozvoj znalostí o místní flóře. Účastníci si prohloubili znalosti o vzácných dřevinách, jako jsou například dub, buk, smrk a jírovec. Poté následoval přejezd do místa ubytování, kde se účastníci nejdříve seznámili s místem pobytu, jeho okolím, a následně poobědvali.
Po obědové pauze se účastníci přesunuli do Banské Štiavnice, kde proběhla interkulturní výuka v terénu. Účastníci si osvojili znalosti o historickém městě Banská Štiavnica, rozšířili si kompetence pro práci s mapou, formou prožitkového učení získali povědomí o výrobě knih v tiskařské dílně Arte Misia. Výstupem z dílny byla kniha Lakiho mestečko, kterou si účastníci odvezli jako dárek. Díky těmto vzdělávacím aktivitám účastníci získali znalosti o místní kultuře, architektuře, historii a o výrobě šitých knih. Na konci dne proběhlo zhodnocení programu prvního dne formou vzdělávacího kvízu, kde byl prostor i pro používání jednoduchých slov v cizím jazyce. Účastníci se velmi aktivně zapojovali i do následně volné diskuse. Účastníci byli velmi dobře motivovaní na následující program, dobře se zorientovali v novém prostředí, neměli ostych z komunikace s dospělou osobou i vrstevníky.
Druhý den se účastníci po snídani přesunuli do Základné školy s materskou školou Maxmiliána Hella Štiavnické Bane. Druhý den programu plynule navázal na on-line setkání účastníků s dětmi z místní školy, které proběhlo před samotnou mobilitou. Toto setkání umožnilo se v rámci sluchové percepce a za pomocí audiovizuální techniky dopředu seznámit s dětmi z přijímající organizace, s prostředím místní školy i s cizím jazykem. Díky tomuto faktu byli účastníci velmi dobře motivovaní, a tak program exkurze v místní škole probíhal velmi sebevědomě. Účastníci se bez obtíží orientovali v cizím prostředí, neměli ostych při navazování komunikace, dokázali se plně soustředit, aktivně naslouchali cizímu jazyku, a dokonce se zájmem používali jednoduchá slova v cizím jazyce. V rámci druhého dne proběhl také výchovně-vzdělávací program zaměřený na rozvoj environmentálního cítění. Účastníci pozorovali flóru a faunu z místní expozice zvířat (park Aves), seznámili se s aktivitami zaměřenými na kroužek sokolnictví, prohloubili si znalosti o ochraně přírody, o procesu koloběhu vody a o líhnutí a ochraně mláďat dravců. Návrat účastníků proběhl 25. 4. ve večerních hodinách k Mateřské škole Brno, Měřičkova 46, příspěvková organizace.
Celý program proběhl bez obtíží. U účastníků došlo k velkému pokroku v oblasti rozvoje samostatnosti a sebevědomí, orientace v cizím prostředí, rozvoje komunikačních kompetencí v cizím jazyce a povědomí o existenci jiných kultur. Účastníci si uvědomovali důležitost ochrany přírody, vnímali, že jsou její nedílnou součástí a mohou svým chováním přispět k ochraně životního prostředí.
Po ukončení akce došlo s adekvátním časovým odstupem k zhodnocení obou dnů programu v mateřské škole a k nastavení následující spolupráce mezi oběma školami, tedy mezi vysílací a přijímající organizací.