Datum realizace: 8. – 9. 4. 2025
Stát: Slovensko
Město: Bratislava
Před výjezdem jsme uskutečnili tři videohovory, při kterých jsme se seznámili s dětmi z partnerské mateřské školy. Společně jsme plánovali program a povídali si o tom, co v mateřských školách právě prožíváme. Děti si tak rozšiřovaly slovní zásobu ve slovenském a českém jazyce.
Po příjezdu do Bratislavy jsme hned zamířili ke kamarádům do Mateřské školy Bohrova 1. Nejprve se děti seznámily a předaly si dárečky, poté jsme společně prozkoumali bratislavskou mateřskou školu. Místní děti svým brněnským kamarádům ukázaly třídy. Společně jsme pojmenovávali běžné věci ve školce a dozvídali se, jak se řeknou slovensky.
Dopolední program pokračoval terénním vzděláváním přímo v centru Bratislavy, kde jsme společně plnily naplánované aktivity, jejichž cílem bylo poznávání hodnot EU a historie Slovenska a také ochrana životního prostředí. Potom jsme se vydali k Bratislavskému hradu. Prohlédli jsme si nádvoří Bratislavského hradu a jeho zahrady, kde se děti dozvěděly další informace o hradu. Zaměřily se na státní symboliku Slovenska a jeho historii. Plnily také úkoly zaměřené na přírodní vědy, geografii a ochranu životního prostředí. Vzdělávání pokračovalo i u nedaleké budovy Národní rady Slovenské republiky.
Po obědě terénní vzdělávání pokračovalo, vydali jsme se na exkurzi do dopravního muzea. Během ní obě skupiny dětí diskutovaly u vystavovaných dopravních prostředků a vyměňovaly si poznatky a informace. Srovnávaly oba jazyky, říkaly si, která slova jsou hodně odlišná, která méně a která jsou zcela stejná. Potom pracovaly ve smíšených skupinkách a plnily zadané úkoly. Po celou dobu se samostatně orientovaly v prostoru a dokázaly si hlídat svou skupinu. Večer jsme v komunitním kruhu provedli evaluaci dne. Ve skupinách děti zaznamenávaly výsledky vzdělávání, malovaly zážitky z celého dne a na závěr si poslechly pověst o Bratislavském hradě.
Druhý dne jsme strávili v prostorách mateřské školy Bohrova a na školní zahradě. Dětem se velmi zalíbila tělocvična, ve třídě předškoláků je zaujaly digitální pomůcky, které si vyzkoušely, a tak naplnily cíl o využívání digitálních technologií. Následně jsme po skupinách procházeli všemi třídami, kde nám kamarádi představili další robotické hry. Do činností se zapojili všichni, rozvíjela se tak vzájemná podpora dětí i příležitosti pro každého. Společně jsme si i zazpívali. Interaktivní tabuli jsme využili k interkulturnímu vzdělávání a získávání povědomí nejen o našich kulturách a jejich podobnostech, ale i o existenci dalších národů. Společně jsme se sešli zase všichni na zahradě, kde jsme na dopravním hřišti aplikovali získané vědomosti v terénu. Vzájemná komunikace probíhala v obou jazycích a bylo zřejmé, že si děti rozumějí a mají z toho radost. Závěrečná evaluace druhého dne probíhala v altánu zahrady v komunitním kruhu a následně v herní hale doplněním desek vzdělávání a ztvárněním prožitků druhého dne.
Cestou domů jsme si vyprávěli o tom, co jsme zažili, hráli různé hry a hodně zpívali. Všem se naše vzdělávací cesta plná nových prožitků líbila.