Datum realizace: 8. – 9. 4. 2025
Stát: Slovensko
Město: Bratislava
Mobilita byla zahájena formou videohovorů mezi zapojenými mateřskými školami, které umožnily první kontakt mezi dětmi a pedagogy zúčastněných institucí. Vzhledem k tomu, že přijímací škola je do spolupráce zapojena již třetím rokem, staly se videokonference přirozeným nástrojem pro plánování aktivit, výměnu informací a přiblížení jazykových i kulturních rozdílů. Děti tak získaly základní povědomí o digitálních formách komunikace a osvojily si prvky mezikulturního porozumění. Aktivně se snažily porozumět slovenskému jazyku, čímž se v reálném kontextu rozvíjely jejich jazykové i ICT kompetence.
Po příjezdu do Bratislavy proběhlo formální přivítání všech účastníků, představení bezpečnostních pravidel a programu. Následovalo neformální seznamování dětí pomocí her a aktivizačních metod vedených v českém i slovenském jazyce. Děti se spontánně zapojovaly do společných činností, komunikovaly ve svém mateřském i cizím jazyce a přirozeně si osvojovaly prvky jiného kulturního prostředí. Tím docházelo k rozvoji interkulturního dialogu a podpoře kompetence k vícejazyčnosti i kulturnímu povědomí.
Program byl zaměřen na pohyb a sociální interakci a inspirován konceptem olympijských her. Mezinárodní týmy dětí plnily sportovní úkoly, které rozvíjely hrubou motoriku, posilovaly týmového ducha a vzájemné povzbuzování. Děti zažily radost z pohybu a spolupráce, zatímco pedagogové si vyměňovali zkušenosti, sdíleli příklady dobré praxe a diskutovali o různých formách práce s dětmi. Tím došlo také k podpoře profesních kompetencí pedagogických pracovníků.
Součástí programu bylo učení založené na zkušenosti a poznávání města svých kamarádů formou edukační aktivity, mezi které patřila například návštěva hradní zahrady a prohlídka Bratislavského hradu. Tyto aktivity vedly k prohloubení poznatků o městě Bratislava a jeho historických památkách. Děti se učily orientovat v prostoru, zlepšovaly své jazykové dovednosti, vnímaly kulturní odlišnosti a rozvíjely schopnost spolupráce v novém prostředí.
V rámci environmentální výchovy děti navštívily Ekopark, kde se aktivně zapojily do péče o zvířata a užily si pohybové hry v přírodním prostředí. Tyto činnosti podporovaly nejen vztah k přírodě, ale také odvahu, sebevědomí a schopnost překonávat překážky. Děti se učily spolupracovat, projevovaly zájem o živou přírodu a zážitkovým učením posilovaly své sociální dovednosti a kompetence k učení.
Plánované vzdělávací cíle byly naplněny. Mobilita přispěla k rozvoji jazykových, komunikačních a digitálních kompetencí dětí, posílila mezinárodní spolupráci a profesní výměnu zkušeností mezi pedagogy, a umožnila účastníkům seznámit se s inkluzivními metodami výuky v zahraničním vzdělávacím systému. Na základě zpětné vazby dětí i pedagogů byla akce hodnocena velmi pozitivně a potvrdila význam a přínos mezinárodních mobilit v oblasti předškolního vzdělávání.